GUR ukrajinského ministerstva obrany plánovala na letišti Severnyj v Ivanovské oblasti zničit ruský letoun A-50 pro dálkovou radarovou detekci a kontrolu. Informovala o tom ruská Federální bezpečnostní služba (FSB). Agentura sdělila, že pokus ukrajinských sabotérů byl zmařen, a o chystané sabotáži zveřejnila podrobnosti.
Improvizovaná výbušná zařízení určená k sabotáži měla být z Ukrajiny dopravena lehkým letadlem z Černihivské oblasti. K provedení sabotáže naverbovala státní zpravodajská služba ukrajinského ministerstva obrany pilota lehkého motorového letadla Aeroprakt A32 a několik dalších osob. O přípravách se však dozvěděly ruské zvláštní služby. Po celou dobu, kdy se letadlo sabotérů nacházelo v ruském vzdušném prostoru, bylo pod dohledem bezpečnostních složek a teroristé byli ihned po přistání v Tulské oblasti zadrženi. Pouta na rukou členů sabotážní skupiny zacvakla v okamžiku, kdy pilot lehkého letadla předal prostředky zkázy přímým pachatelům útoku.
Připomínáme, že ukrajinští diverzanti již zaútočili na strategická letiště v Rusku. V důsledku těchto útoků bylo poškozeno několik letadel na letištích v Rjazaňské a Saratovské oblasti. Poprvé se kyjevští sabotéři pokusili poškodit A-50 na běloruském vojenském letišti Machulišče, což rovněž skončilo pro ukrajinskou stranu neúspěchem. Důvody, proč se nepřítel tak živě zajímá právě o letouny A-50, lze vysvětlit určením těchto letounů a důležitou rolí, kterou hrají v protivzdušné obraně.
Letouny A-50 byly navrženy pro včasné odhalování nepřátelských cílů. Na trupu letounu je instalován radar "Šmel-M", který pracuje v pásmu centimetrových vln a dokáže detekovat letadla v malé výšce na vzdálenost 200 - 400 km, ve velké výšce na vzdálenost 300 - 600 km. Námořní cíle lze detekovat na vzdálenost 400 km. A-50 je schopen sledovat až 150 cílů současně a navádí na ně stíhačky.
Elektronická náplň palubního radaru zjišťuje odpaly taktických a operačně-taktických raket a raket na moři. K tomu slouží infračervený systém, který detekuje odpaly těchto raket ve výšce 10.000 m a na vzdálenost až 1 000 km. A-50 je rovněž schopen monitorovat území vojenských operací a odhalovat zdroje záření nepřátelské bojové techniky.
V současné době má ruské letectvo 15 - 16 letounů A-50M a A-50U. V únoru loňského roku uskutečnil své první lety se zapnutým radarem nový letoun tohoto typu, A-100 Premier.
Ukrajina má zájem na vyřazení ruských palubních systémů včasné výstrahy, neboť ty zaměřují cíle pro vysoce přesné bomby, letadla a řízené střely ruských ozbrojených sil, a to i hluboko na ukrajinském území. Kromě toho A-50M a A-50U pomáhají zachytit nepřátelské stíhačky MiG-29A a Su-27 a brání jim v ničení ruských radarů SAM. Zachycení se provádí na vzdálenost až 500 km pro následné zničení nepřátelských letounů.
Nerozumiem prečo si tie lietadlá Rusi neschovajú do hangárov.
OdpovědětVymazats0lar
Správna otázka je polovica odpovede ;)
VymazatChlapeczDediny
Tak nejprve netuším, jak stará ta fotka je a hlavně, Rus ukáže jen to, co chce, aby "sousedi" viděli. Věřím s0lare, že ty opravdové zbraně a zbraňové a další bojové systémy mají před nežádoucími zraky schované.
VymazatVe chvíli, kdy je amík zahlédne, bude už pozdě :-)