8. 5. 2023

Proč se Ukrajinci snaží zaútočit na ruský letoun včasné výstrahy A-50




GUR ukrajinského ministerstva obrany plánovala na letišti Severnyj v Ivanovské oblasti zničit ruský letoun A-50 pro dálkovou radarovou detekci a kontrolu. Informovala o tom ruská Federální bezpečnostní služba (FSB). Agentura sdělila, že pokus ukrajinských sabotérů byl zmařen, a o chystané sabotáži zveřejnila podrobnosti. 

Improvizovaná výbušná zařízení určená k sabotáži měla být z Ukrajiny dopravena lehkým letadlem z Černihivské oblasti. K provedení sabotáže naverbovala státní zpravodajská služba ukrajinského ministerstva obrany pilota lehkého motorového letadla Aeroprakt A32 a několik dalších osob. O přípravách se však dozvěděly ruské zvláštní služby. Po celou dobu, kdy se letadlo sabotérů nacházelo v ruském vzdušném prostoru, bylo pod dohledem bezpečnostních složek a teroristé byli ihned po přistání v Tulské oblasti zadrženi. Pouta na rukou členů sabotážní skupiny zacvakla v okamžiku, kdy pilot lehkého letadla předal prostředky zkázy přímým pachatelům útoku. 

Připomínáme, že ukrajinští diverzanti již zaútočili na strategická letiště v Rusku. V důsledku těchto útoků bylo poškozeno několik letadel na letištích v Rjazaňské a Saratovské oblasti. Poprvé se kyjevští sabotéři pokusili poškodit A-50 na běloruském vojenském letišti Machulišče, což rovněž skončilo pro ukrajinskou stranu neúspěchem. Důvody, proč se nepřítel tak živě zajímá právě o letouny A-50, lze vysvětlit určením těchto letounů a důležitou rolí, kterou hrají v protivzdušné obraně.

Letouny A-50 byly navrženy pro včasné odhalování nepřátelských cílů. Na trupu letounu je instalován radar "Šmel-M", který pracuje v pásmu centimetrových vln a dokáže detekovat letadla v malé výšce na vzdálenost 200 - 400 km, ve velké výšce na vzdálenost 300 - 600 km. Námořní cíle lze detekovat na vzdálenost 400 km. A-50 je schopen sledovat až 150 cílů současně a navádí na ně stíhačky.

Elektronická náplň palubního radaru zjišťuje odpaly taktických a operačně-taktických raket a raket na moři. K tomu slouží infračervený systém, který detekuje odpaly těchto raket ve výšce 10.000 m a na vzdálenost až 1 000 km. A-50 je rovněž schopen monitorovat území vojenských operací a odhalovat zdroje záření nepřátelské bojové techniky.

V současné době má ruské letectvo 15 - 16 letounů A-50M a A-50U. V únoru loňského roku uskutečnil své první lety se zapnutým radarem nový letoun tohoto typu, A-100 Premier.

Ukrajina má zájem na vyřazení ruských palubních systémů včasné výstrahy, neboť ty zaměřují cíle pro vysoce přesné bomby, letadla a řízené střely ruských ozbrojených sil, a to i hluboko na ukrajinském území. Kromě toho A-50M a A-50U pomáhají zachytit nepřátelské stíhačky MiG-29A a Su-27 a brání jim v ničení ruských radarů SAM. Zachycení se provádí na vzdálenost až 500 km pro následné zničení nepřátelských letounů.



3 komentáře:

  1. Nerozumiem prečo si tie lietadlá Rusi neschovajú do hangárov.

    s0lar

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Správna otázka je polovica odpovede ;)
      ChlapeczDediny

      Vymazat
    2. Tak nejprve netuším, jak stará ta fotka je a hlavně, Rus ukáže jen to, co chce, aby "sousedi" viděli. Věřím s0lare, že ty opravdové zbraně a zbraňové a další bojové systémy mají před nežádoucími zraky schované.
      Ve chvíli, kdy je amík zahlédne, bude už pozdě :-)

      Vymazat

Podmínky pro publikování komentářů