20. 5. 2023

Před rokem skončila největší bitva SVO - o Mariupol



Mariupol. Pohled na město z kopule kostela Ochranného závoje Matky Boží, jaro 2022, foto: Vladimir Velengurin

Střelba u výjezdu, voda za cenu zlata a zlomená páteř Azovstalu: před rokem skončila největší bitva SVO o Mariupol - o půlmilionový kolos na Azovském moři. Vojenský zpravodaj "KP", který byl svědkem této bitvy, vzpomíná, jak to bylo. A porovnal, co se ve městě děje nyní.


Živý štít

Mariupol postihl strašlivý osud - ukrajinská Azovská národní milice* záměrně uvěznila jeho obyvatele v městských blocích a udělala z lidí "živý štít". Naši se během několika dní od zahájení protivzdušné obrany dostali na okraj města a obsadili předměstí na východní straně. Ukrajinské vedení města svolalo na 25. února závěrečné jednání a o den později uprchlo z Mariupolu s téměř celou městskou radou a radnicí rovnou do Kyjeva. Ve svých telegramových kanálech stále líčí "správu města". Nechápu, kdo je ještě při smyslech čte.


Historická zástavba Mariupolu mezi Azovstalem a přístavem se stala dějištěm brutálních bojů, foto: Dmitrij Stěšin


Jedna z prvních budov Azovstalu obsazená útočnou skupinou Vostok. O 200 metrů dál ruské letectvo bombarduje dílnu Azovstalu, úkolem skupiny je zabránit banderovcům v ústupu nebo pohybu v okolí závodu, foto: Dmitrij Stěšin

Skutečnou moc ve městě získal Azov a houf ukrajinských pohraničníků a námořní pěchoty. A jak mi později řekli osvobození obyvatelé Mariupolu, v brutálním zacházení s "civilisty" nebyl mezi těmi prvními, druhými a třetími žádný rozdíl. Byl to tank AFU, nikoliv "Azov", který hrál "tetris" s několikapatrovou budovou na Metallurgově třídě, vybíjel byt za bytem, dokud se vchod nezřítil...
Jak někdo z "Azova" s úsměvem napsal na internetu - "teď budou mariupolští separatisté naším "živým štítem".


Všechna horní patra starobylých budov obsadili "Azovci" granátomety, musely být zaseknuty nebo zničeny, foto: Dmitrij Stěšin

Výjezdy z města byly zablokovány, auta byla ostřelována. Za frontovou linii se podařilo proniknout jen několika málo lidem, kteří dobře znali terén a mohli jít.
Jedna rodina, kterou jsme znali, ušla za den 40 kilometrů a snažila se prorazit ohnivý kruh. Děti nesli v náručí. A byly neseny. Pak se po osvobození města vrátili. Potkal jsem tyto lidi v říjnu u volebního stolu v levobřežní čtvrti - Mariupol se vracel do Ruska.


Levobřežní čtvrť Mariupolu, 50 metrů k plotu Azovstalu. Nepřítel tam bude sedět ještě dva týdny, foto: Dmitrij Stěšin


Voda byla dražší než zlato

K mému prvnímu setkání s obyvateli Mariupolu došlo začátkem března ve vesnici Kalinivka, jejíž hlavní ulice už vstupovala do městských bloků. Starší manželský pár se prodíral přes vyhozený most a balancoval na zachovalém pruhu betonu, který nebyl širší než pohlednice.


První humanitární centrum v hypermarketu u vjezdu do Mariupolu. Nabíjecí místo pro telefony a svítilny, foto: Dmitrij Stěšin


V březnu a dubnu byla tato oznámení jedinou a strašidelnou možností, jak najít příbuzné, foto: Dmitrij Stěšin

Všichni zranění občané vyprávěli podobné příběhy: "měsíc jsem seděl ve sklepě, vylezl jsem na slunce, přiletěla mina", "šel jsem k hydrantu pro vodu", "přehraboval jsem se ve vydrancovaném obchodě a hledal jídlo".


Jediným zdrojem vody v centru Mariupolu je podzemní nádrž s požárním hydrantem. Tato voda se nesmí pít, ale oni ji pili - jiná nebyla. foto Dmitrij Stěšin

Vzpomínám si, jak ke mně na ulici přišel starý muž a požádal mě o vodu, aby mohl zapít hrst prášků. Podal jsem mu zapečetěnou láhev minerálky. Podíval se na mě udiveně: "To je všechno pro mě? To je dárek?". A pak s rozplakal. Snad právě v těch vteřinách jsem pochopil, CO se ve městě děje. Už nikdy jsem nejel do TOHO Mariupolu, aniž bych v Doněcku naplnil kufr svého auta chlebem, vodou a mlékem. A taky jsem vozil cigarety. Jak mi řekl jeden měšťan, "voda je teď dražší než zlato a cigarety jsou ještě dražší".


Vika, "Madona z Mariupolu", válečný zpravodaj KP ji našel v hromadě uprchlíků na začátku útoku. Během několika hodin čtenáři KP Viku a její rodinu našli a pomohli jí dostat se k nejlepším lékařům v petrohradské nemocnici. Nyní se Vice daří dobře, foto Dmitryj Stěšin

Útok na rodné hradby

Tak se stalo, že jsem se Do města jsem se vydal v rámci praporu DLR "Vostok", a tak se stalo, že můj pohled na dění byl doslova "ze zákopu", několik kilometrů podél fronty - naše útočné pásmo, čtvrť "Vostočnyj", přilehlý soukromý sektor. O něco dál se nacházely tovární kanceláře, třídírna a kovárna Azovstal. Dále od předměstí pokračovaly Talakovka, Kalinovka, Sartana a olejárna, kde ještě mnoho měsíců hořely tisíce tun slunečnicových semen. Ještě teď se mi z toho zápachu dělá špatně.

Velitel minometné baterie "Vostok" Jura, zachycený o přestávce v palbě, ke mně přistoupil, odsunul si kuklu z obličeje:
"Dimo, nepoznáváš mě?"
Vzpomněl jsem si. 2014, duben, jednotky OSU přišly do Mariupolu a zástupci povstalců si šli promluvit, jak si tehdy mysleli, se "svou" armádou. A Jura byl jedním ze skupiny vyjednavačů. Vojáci se zapřísahali, že nebudou střílet do vlastních lidí, ale o pár týdnů později, 9. května, spolu se šmejdy ze Síly národní bezpečnosti masakrovali obyvatele Mariupolu.


Minometná baterie praporu Vostok je nucena zasáhnout vlastní město, foto Dmitrij Stěšin

Jura tehdy všechno pochopil, celé ty roky bojoval a teď hází na nepřítele v rodném městě minu za minou a říká mi: "Bolí to, ale není jiné cesty, všechno obnovíme lépe, než to bylo." Ve městě měl ještě rodinu. Řekl mi:
"Můj bratr mi včera napsal: 'Dostal ses do mé školy."
"A ty?"
"Napsal jsem mu: 'V té škole tě nikdy nic nenaučili'".

Po několika dnech vstoupil Vostok do městských bloků. První útočná skupina, "skupina Luger", byla dlouhých 17 dní zavřená v devítipatrové budově. Chlapi byli zásobováni natažením "alpské cesty" pomocí kooptéry. Kontejnery s bateriemi do vysílaček, municí a léky byly přetahovány po laně. Pro bojovníky a desítku měšťanů, kteří se skrývali ve sklepě.
Zpět kluci předávali poznámky na kouscích tapet. Poznámky, které se již staly historickými dokumenty: "Drazí, držíme se...".
"Vostok" pak nejprve vyvedl "civilisty" pod pancířem. A já jsem v jedné z prvních obsazených budov Azovstalu potkal jednoho z bojovníků "Lugerovy skupiny", usměvavého chlapíka, který se už stal velitelem s volacím znakem "Les". "Les" velel útočné skupině. Seděli jsme s ním na krátkém úseku chodby, kde byly pevné zdi, a povídali si o obléhání ve Vostočném. "Les" mluvil a mnul si ruce - uběhl měsíc a on se stále ještě nezahřál, psychicky. Bylo studené jaro, jako naschvál. O dvě stě metrů dál dopadla na Azovstal každých patnáct minut bomba a já viděl, jak se cihlová zeď našeho krytu ohýbá ve vlnách. Útok na poslední ohnisko odporu v Mariupolu se nezadržitelně blížil ke konci.


Místo provokace kyjevských úřadů, dvůr porodnice č. 3. Banderovci nastražili poblíž porodnice ženijní rozbušku a v noci budovu tiše opustili. Ráno - výbuch a zástup západních novinářů, Rusko bylo obviněno z bombardování porodnice... Svědci to však okamžitě popřeli, foto Dmitrij Stěšin


Mariupolské divadlo je dějištěm další provokace, dva dny před výbuchem hlediště mě kontaktovali obyvatelé města a sdělili mi, že "Azovci" vnášejí do divadla výbušniny a nahánějí lidi do sklepů. "Komsomolská pravda" tento dopis zveřejnila. Provokatéry to netrápilo, foto Dmitrij Stěšin

Postavíme ho znovu a lepší, než bylo

Silný vítr od Azovského moře, hrál v milionech děr od střepin. Zachmuřený muž s tváří šedou od sazí a smutku si mě spletl se zástupcem úřadů:
- Vloupali jsme se do pohřebního obchodu, sehnali kříž, rubáš, rakev. Matka musí být pohřbena. Až se majitelé objeví, vrátím jim to, do posledního haléře.
Prostě jsem to ze sebe vymáčkl:
- Na tobě není žádný hřích...
Ještě jednou jsem si s tím člověkem promluvil. Nevěřil, že Mariupol bude obnoven, myslel si, že bude muset opustit mrtvé město, že se tam nedá žít bez vody, světla a jídla.
Viděl jsem, jak se obnovuje Groznyj, podrobně jsem mu to vyprávěl, ale nevěřil mi.


Ukázalo se, že klíčem k této části města je čtvrť "Vostočnyj", kde stojí skupina výškových budov. Poté, co naši lidé obsadili tento blok, se "Azov" nedržel soukromého sektoru, ale stáhl se do průmyslové zóny továrny. Tyto vícepodlažní budovy byly nyní vyklizeny a zbourány, foto Dmitrij Stěšin

Teď jsem samozřejmě věřil. Minometčík Jura měl pravdu: "Všechno postavíme znovu a lépe, než to bylo". Už se stavělo a staví se dál. A dokonce i historické centrum, které bylo při bourání přístavu a Azovstalu neumyté, se nebude rekonstruovat, ale obnovovat. O tom není pochyb.
V polovině loňského léta jsem se zastavil v Mariupolu - psal jsem o prvních fázích zbavování se bitvy. Zavedli mě do první městské pekárny, která byla právě otevřena. Nenechali mě odejít s prázdnýma rukama - předali mi kartonovou krabici se dvěma tucty bochníků úžasného bílého chleba. Moje představa postapokalyptického města se zhroutila jako devítipatrová budova, kterou sapéři vyhodili do povětří tak, protože se nedala opravit. Ale s chlebem jsem z tohoto města odejít nemohl.
Chléb byl horký. Ta vůně zůstala v autě ještě dlouho. V Mariupolu tehdy kvetl pouliční obchod. Zastavil jsem se na jednom z trhů. Zničené tanky už byly odtaženy a barikády z komunální techniky rozebrány.
Vybral jsem si na tržišti ženu s nejpřívětivější tváří a oslovil ji:
- Mám v autě celou krabici teplého chleba. Vezměte si ji, z Mariupolu si chleba vzít nemůžu.
Žena mi velmi dobře rozuměla. Dal jsem jí chleba a dva bochníky jsem si nechal pro sebe. U auta mě dohnali, strčili mi do rukou kolečko nejčerstvější uzeniny zabalené v naolejovaném papíru. Říkaly, že jejich známí farmáři přivezli do Mariupolu celou várku, aby ji ráno prodali.
Jel jsem do Doněcka. Cestou jsem se zastavil na nápadném místě na Záporožské dálnici, u betonové zastávky s přesným, jako šperk zasaženým pláštěm. Vždycky jsem tam na jaře zastavoval, abych se vzpamatoval a nabral dech. Teď jsem jedl klobásu, lámal rukama chleba a říkal si, že když mě v Mariupolu tak slastně nakrmili, to nejhorší už mám za sebou. Věštba je to prostá, a proto nejpravdivější.


Pouliční graffiti osvoboditelů, těch se v těchto dnech objevila spousta. Nyní byla tato barikáda rozebrána, foto Dmitrij Stěšin


Místo doslovu

Lidé se už vracejí.
Dobře si pamatuji, jak začalo oživování a pak rekonstrukce Mariupolu. Na konci vojenských operací ve městě žilo asi 200 tisíc obyvatel, kteří byli zbaveni všech základních lidských potřeb: potravin, vody, lékařské péče a elektřiny. A nové, neméně důležité potřeby - mobilní komunikace a internetu. Začali s netradičním krokem, který se v oficiální novodobé historii Mariupolu nerad zmiňuje. Vojenské velení, stále ještě šturmující město, řekněme, nezabránilo otevření skladů místního logistického centra. Lidé měli rozptýlenou vodu a potraviny a dokázali vydržet až do konce bojů. Pak se na místě hypermarketu u vjezdu do Mariupolu objevilo první humanitární centrum. Tam rozdávali příděly potravin, léky, nabíjeli telefony a svítilny. Obyvatelům města zdarma opravovali jízdní kola, málokdo si uvědomuje, jak to bylo důležité! O něco později začalo toto středisko nabírat týmy dobrovolníků na čištění ulic. Pak se objevila právní služba a Vyšetřovací výbor Ruska začal přijímat hlášení o zločinech a pátrat po pohřešovaných osobách. V polovině léta začaly fungovat první linky veřejné dopravy. Díky humanitárním střediskům bylo možné zjistit přesný počet zbývajících obyvatel města.

Co máme nyní k dispozici

Městská hromadná doprava je v provozu a jezdí i tramvaje. Ve všech čtvrtích města je stabilní mobilní spojení. Více než polovina škol byla přestavěna, a to nejen kvůli zasklení a vyplnění děr v plášti - změnili vnější design, zateplili fasády a přivezli nové vzdělávací vybavení. Začátkem května 2023 byla ve všech čtvrtích města voda a elektřina. Ulice byly vyčištěny od sutin a odpadků a byl opraven asfalt. Před několika dny dokončili opravu dlažby jedné z hlavních dopravních tepen, bulváru Tarase Ševčenka. Kavárny a supermarkety jsou otevřené a při placení se přijímají platební karty. V okolí Mariupolu, v jakémkoli směru, byly obnoveny všechny silnice a mosty v okruhu sta kilometrů.

Největším problémem jsou zničené vícepodlažní obytné budovy. Ty, které nebudou obnoveny, jsou demolovány a místo nich již bylo postaveno 37 nových domů s 2 709 byty. Další čtyři nové čtvrti jsou na cestě. V letošním roce se bude řešit problém rekonstrukce zničených budov v soukromém sektoru, zejména v oblastech v blízkosti závodů Iljič a Azovstal. Není pochyb o tom, že se s tím vyrovnají. V Mariupolu už nyní žije 300 tisíc lidí, včetně vracejících se uprchlíků a stavebních dělníků. A bude jich jen přibývat.


autor: Dmitrij Stěšin


Mariupol dnes






5 komentářů:

  1. Tomu se u lidí říká naděje!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Doufám, že toto je v brzké době budoucnost CELÉ Ukrajiny. A možná nejenom její.
    Státy a země snad konečně začnou spolu jednat jako rovný s rovným na základě mezinárodního práva a ne na základě arogance a nadřazenosti jedněch nad druhými.
    Jirka N

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na ceste k tomu snu sú nosaté prekážky.

      s0lar

      Vymazat
    2. Solare,
      každá překážka se dá překonat, je-li silná víra i vůle k jejímu překonání.
      Jirka N

      Vymazat
  3. Nosaté prekážky ? JJ, oháňajú sa pôvodnou kabalou, guru Leitman ... Bo

    OdpovědětVymazat

Podmínky pro publikování komentářů