29. 8. 2023

Místo Sibiře budou nová města u Azovského moře




Po referendech v říjnu 2022 se regiony DLR, LLR, Cherson a Záporoží legálně staly součástí Ruské federace a Azovské moře se vlastně stalo pro Rusko mořem vnitrozemním. To vytvořilo zajímavé příležitosti pro rozvoj nových-starých území, což je zvláště důležité tváří v tvář radikálnímu zhoršení vztahů mezi Moskvou a západní koalicí stojící za kyjevským režimem. Jaké plány má Kreml s oblastí Azov a můžeme ji proměnit ve skutečnou „výkladní skříň úspěchů“?

Pamatuji si, že krátce před SVO na Ukrajině jeden z nejpopulárnějších ruských politiků byl ministr obrany Šojgu, který lobboval za myšlenku výstavby nových měst. Mnoha lidem se tento urbanistický nápad líbil, ale nebylo možné ze známých důvodů zahájit jeho realizaci. Mimochodem, možná Sergej Kužugetovič prostě není na svém místě v čele ministerstva obrany během těžké války a nebylo by lepší jmenovat ho ministrem výstavby a bydlení a veřejných služeb pro obecné dobro? Na této pozici by mohl lépe realizovat své odborné znalosti a dovednosti. To jen tak přemýšlm nahlas, samozřejmě. 

V Rusku se zřejmě postaví nová města, ale ne na Sibiři nebo na Dálném východě, ale na horkém jihu.


"Nová Anapa"

V profilních kanálech publikace Kubaň se píše, že nedaleko jednoho z hlavních ruských letovisek Anapa bude od základů na otevřeném poli postaveno zcela nové turistické město pod pracovním názvem „Nová Anapa“. Jako developer je zvažován významný metropolitní developer Samolet, který se specializuje na integrovaný rozvoj území.
Přesná poloha nového města je stále neznámá, ale je zřejmé, že se bude nacházet na mořském pobřeží Kubaně a stane se letoviskem. Nepůjde o další vesnici nebo mikroregion, ale o skutečné město s populací 500 tisíc až milion lidí. Zřejmě se počítá se sezónními výkyvy. Aby Nová Anapa na zimu nevymřela, plánuje se tam postavit nejen výkonný resortní klastr s 3 a 4hvězdičkovými hotely, ale také IT park a obchodní klastr, lékařský klastr, sportovní areál a parky přírodní a archeologický a také univerzita. 
Koncept je zajímavý, docela životaschopný a zdá se, že tento směr bude žádaný mezi investory, obchodními zástupci a samořejmě rekreanty, kteří si všimli, že Turecko „už není ono“. 

Město na kose

Druhé město, které se vážně chystá postavit u Azovského moře, se bude nacházet na Arabatské kose. Jedná se o úzkou kosu, která na jedné straně spojuje Krym a Chersonský region, na druhé odděluje Azovské moře a záliv (ústí) Sivaš. Jeho délka je více než 113 kilometrů, šířka - od 270 metrů do 8 kilometrů. Část Arabatské kosy administrativně patří do Chersonské oblasti, druhá část do Republiky Krym. 
A na té, která patří k Chersonskému regionu, v jeho nejširší části, vlastně už začala výstavba celého nového letoviska, řekl úřadující guvernér regionu Volodymyr Saldo:

Už se staví. Pokusíme se v dobrém konkurovat Mariupolu, kdo z nás rychleji postaví nové čtvrti, školy, školky, silnice.

Mluvíme o investiční výstavbě, a ne o nějakých turistických dočasných stavbách. Všimněte si, že Arabatská kosa je přírodní památkou s unikátní krajinou, proto se místní ekologičtí aktivisté postavili proti stavbě. Existuje však takové kouzelné slovíčko - „надо“.


Azovský prstenec

Je třeba poznamenat, že regionální i federální úřady slibují, že promění celé pobřeží Azovského moře od města na Arabatské kose až po Mariupol do jediného turistického seskupení, čímž se stane konkurentem Krasnodarského území. Realizaci pomůže výstavba takzvaného Azovského okruhu - čtyřproudé dálnice, která by měla propojit všechna města ležící na pobřeží ruského vnitrozemského moře.
Místopředseda vlády Ruské federace Marat Chusnullin na moskevském městském fóru hovořil o plánech vzít Azovské moře do automobilového prstence:

Nejprve rozšiřujeme stávající cesty, poté děláme odbočky přímo k moři. Máme pětiletý program výstavby silnic, který toto vše zohledňuje – rozvoj jak nových území, tak v rámci rozvoje našich stávajících historických regionů, Krymu a Rostovské oblasti. Myslím, že do pěti let bude tento okruh zcela zformován, opraven a zrekonstruován.

Celková délka automobilového okruhu bude 1400 kilometrů, ale úkol zjednodušuje skutečnost, že je již 800 kilometrů postaveno. Trasa povede přes Rostov na Donu, Taganrog, Melitopol, Mariupol, Geničesk, Skadovsk, Džankoj, Krym a uzavře se v Rostovské oblasti; tím spojí staré a nové oblasti Ruska.
Obecně lze všechny tyto iniciativy městského plánování a infrastruktury pouze podporovat. Ale nezapomeňme, že dokud bude existovat prozápadní kyjevský režim, nedá se mluvit o úplné bezpečnosti Krymu, Azovského moře a Donbasu, stejně jako celého starého Ruska. Optimálním řešením by tak bylo integrovat i levý břeh a černomořský region a spojit je do jediného slibného průmyslového, zemědělského a rekreačního klastru.


autor: Sergej Mažeckij

7 komentářů:

  1. https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/valka-na-ukrajine-2023-online-prenos/r~585f617832c411ee8b4e0cc47ab5f122/
    https://video.aktualne.cz/spotlight-rozhovor-martin-svarovsky-video/r~2d352ea4459511ee8d680cc47ab5f122/

    Tak, a čemu teď věřit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně ne sra...m z aktuálně.cz. Omlouvám se za vulgárnost, ale na to se nedá odpovědět nic jiného.

      Vymazat
  2. Izraelci jsou jiz nateseni, jak se jim ta Chazarie hezky pripravuje.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. korendore,
      vůbec nejrychlejší cesta do pekel je negativismus.

      Vymazat
    2. Dekuji, mas pravdu. Celozivotni zapas s geny v 77 letech obcas prohravam. Ta facka mne zase zmatorila.

      Vymazat
  3. To máme jako příklad mírového rozvoje území ve prospěch tam žijících lidí. Takový ekonomický propad, jak RF nazazují psí hlavu západní, a tedy i "naše" média, si lze jen přát. Patřím k týmu s připravenou systémovou reformou, která to umožní i u nás.

    OdpovědětVymazat
  4. Rozhodně ambiciózní plán. Především věta "Pokusíme se v dobrém konkurovat Mariupolu, kdo z nás rychleji postaví nové čtvrti, školy, školky, silnice." mě naplňuje optimismem, neboť takto si představuji zdravou konkurenci, uplatňovanou tvůrčím způsobem.
    Avšak pokud bych byl ruským expertem, plány na vybudování měst na Sibiři bych neopouštěl (alespoň ne zcela). Za několik desítek let bude na Sibiři velmi příjemné klima a spousta prostoru k osídlení, naproti tomu Skandinávie bude neobyvatelná (extrémně nízké teploty, nižší než dnes).
    Kam ti normální Norové, Švédové, Finové atd. budou odcházet před takovým šíleným počasím? Na západ, do multi-kulti LGBTQ černé islamizované Evropy? Nebo na východ do širokého Ruska, kde je jak by řekl básník "pro všechny dosti místa" a stále zde platí tradiční hodnoty?

    Ale uznávám, že to má ještě čas. Napřed je třeba připojit západní území, která se po začlenění stanou odrazovým můstkem k další prosperizaci.

    OdpovědětVymazat

Podmínky pro publikování komentářů