7. 9. 2013

Na kolik do svého vyjadřování zapojujeme pravou hemisféru?

Jelikož u sousedů ještě před konečnými korekcemi vznikl článek v podstatě na stejné téma jen popsaný z jiného úhlu pohledu, je pro mě potěšující zjistit, že i rozdílné postoje různých lidí nebrání v tom, nezávisle na sobě ve stejnou dobu (nevědomě?) napojit se na tentýž zdroj informací. Už se to tu párkrát stalo, viz komentáře k článku Nahoda? Těžko. Takže i když na první pohled jeden mluví o voze a druhý o koze, mohou popisovat jedno a totéž. A nebo ne.

Kdo nebo Co je asi tak organizuje?



Ve stínu nedávného "interblogárního" dění jsem si začal všímat jedné zajímavosti. Tedy jde o zajímavost pouze z mého pohledu, zatímco druhým to může připadat jako nudné, samozřejmé, nesmyslné, pitvající či Ameriku znovuobjevující.
Jde o "dotlačení" informací z pravé hemisféry do našeho výsledného chování a sdělení.
Procházel jsem si nejenom texty a komentáře zde i na jiných blozích a zaměřoval jsem na to pozornost i v jakýchkoliv textech ve zprávách, ale i v soukromých rozhovorech apod. Využil jsem informací z knihy, o které tu již párkrát zmínky padly (Úvaha nad knihou Jill-Bolteové). Pro nově příchozí jde o knihu napsanou vystudovanou neuroanatomkou, která prožila mozkovou příhodu, kdy při krvácení do mozku a postupném "vypínání" jednotlivých jeho částí měla právě z pohledu vědce sama na sobě možnost dění sledovat - obzvláště rozdílné pojímání okolní reality samostatně pravou, intuitivně zaměřenou mozkovou hemisférou.

Už ze samotného faktu, že psaní a slovní vyjadřování je doménou levé (logické) hemisféry, je pochopitelné, že texty a mluvená slova procházejí při konečném zpracování právě touto částí mozku, přičemž většinou původní informace z pravé hemisféry bývají více či méně upravovány, nebo dokonce i zcela vynechány. Při zaměření pozornosti na tento aspekt je možné vidět, že každý pisatel/mluvčí ve svém vyjádření zanechal i specifickou část vyjádření své pravé hemisféry. Poměr ale není v projevech konkrétního člověka vždy stejný. Mění se podle smyslu náplně sdělení (technická, umělecká, popisující či naopak kreativní) a momentálního emocionálního rozpoložení. Osobně mám dojem, že (u mne ano) na to mají i vliv takové vnější faktory, jako je denní doba, hlavně vliv/absence světla. To ale může korelovat se zmíněným emocionálním rozpoložením, protože jiné bývá ráno a jiné večer před usnutím. Říká se "ráno moudřejší večera". Myslím, že absence slunečního světla spolu s únavou, vyplavujícími spánkovými hormony a vůbec celkovou přípravou těla i mysli na spánek má významný vliv na výsledné zpracovávání vjemů a myšlenek. Je to podle mne dáno měnícím se poměrem aktivity mezi levou a pravou hemisférou, a tím pádem i k částečně pozměněnému vnímání reality, a to jak té minulé, současné, ale i předpokládané - budoucí. Proto se nám večer před usnutím zdají problémy mnohem problémovější než druhý den po probuzení. Mohou v tom být i jiní "činitelé", jako je získání časového odstupu, "dohledání" si potřebných informací během spánku, ujasnění si společného postoje levé a pravé hemisféry na nevědomé úrovni a další šílenosti, které mě momentálně napadají, ale jako většina na tomto blogu, jde jen o moje bláboly.

Abych se vrátil k tématu. Všiml jsem si, a to i u svých textů i mluvy, jak těžké je i vědomě něco o někom říci, aniž bych onoho člověka s někým nebo něčím porovnával (u věcí je to pochopitelnější). Z toho je jasně patrno, jak dominantní vliv při mluveném či psaném projevu má levá, čili logická hemisféra, která vše, co do ní skrze smysly dojde, poměřuje a porovnává s již známými informacemi. Pro konkrétnost - řeknu o vás, že jste velký (to samé jako moudrý, hodný, vzteklý, starý, čistý, krásný, bohatý, lakomý atd.). Ve všech případech jde o porovnání vás s informacemi z mých vzpomínek s kýmkoliv či čímkoliv jiným nebo - a to je častější - se sebou samým. Pokud se na to koukneme nezaujatě, ale opravdu nezaujatě - jako bychom byli dejme tomu váš pes, pak by vám takový popis přišel absurdní a nesmyslný. Pes, jelikož (můj názor) realitu vnímá v úplně jiném poměru spolupráce hemisfér, by v danou chvíli spíše řekl, že vás miluje (nebo vás chce sešoupnout v hiearchickém žebříčku pod sebe), případně že máte radost nebo se zlobíte. Možná vám to přijde opět jako porovnávání, ale podle mne jde o něco jiného. Šlo by nikoliv o porovnávání, nýbrž o čisté poznání/oznámení. Už jen proto, že pravá hemisféra nevnímá čas lineárně a tudíž nemá možnost porovnávat. O poznání na základě něčeho jiného než porovnání. Tudíž by šlo o něco, co tedy nemusí a podle mě ani nepochází z onoho psa.
Z obou vyjádření lze zachytit ten hlavní rozdíl (alespoň já ho tak vnímám). První levohemisférový popis je oproti tomu "psímu" (pravohemisférovému) takový neosobní, strohý, suchý, ale svým způsobem vlastně také pravdivý. Přesněji řečeno neemocionální, čili ryze popisující nějaký stav. Kdežto u psa šlo o vyjádření jeho citů. On neporovnával, prostě vás vidí a vnímá.

Zkuste o někom něco říci pár větami tak, abyste ho ani jednou ani náznakem nehodnotili.
A potom, ať jste byli úspěšní nebo ne, se zamyslete, co si z tohoto poznání můžete vzít.



(©)2013 myslenkyocemkoli.blogspot.com
Článek je povoleno publikovat v celé a nezměněné podobě s uvedením zdroje.

13 komentářů:

  1. Nazdar Michale.mně se zdá že nebýt blogu pana Iv tak nemáš a ni o čem psát.Místo aby ses zamyslel nad tím,co ti radí ten moudrý učitel, tak se mu šplháš po zádech a hraješ si na osvíceného,tak.Otravuješ ho s každou blbostí,však ty víš sám nejlépe a pak ani neuznáš za vhodné se svěřit lidem,že to vše máš od něj,je mi tě líto opravdu,vsadím se z tebou, že teď začneš vzteky mlátit pěstí do stolu a nebo si roztřískáš klávesnici,což y bylo nejlepší,pánč bys přestal pitvat konečně jen sám sebe,jsi legraační opravdu,takový týpky jako jsi ty, znám moc dobře. Měla jsem tu čest se snimi seznámit velice zblízka.Samozřejmně,že nepočítám s tím,že můj koment zobrazíš,když tak jen jako minule,že to bylo nevkusné a hlavně neukazovat lidem,co přesně tam bylo napsáno,to dělají slaboši a poserové,to nevíš.Měla jsem tě ráda,ale už nemám,protože jsi přesně odkryl podstatu své Duše,prťavej navztekanej kovář,kterej do všeho začne mlátit,když se mu něco hned nedaří,nojo ten švec z tý pohádky je rozhodně jinčí a vsadím se, že kdys toho umírajícího vlčáka hladil i ty,a podporoval svou ženu,je tomu zvířeti o moc líp,to mně všechno řekla ta bílá koule(Síla),kterou ty jen vidíš,ale neslyšíš,co ti říká,ani se už tomu nevidím.Přeju šťastné obíhání po Astrální smyčce,třeba objevíš oheň a to pak bude radosti.Ale musíš počkat až uhodí a začne hořet,protože tam nebude už žádný pan Iv,který by Ti řekl,jak se oheň rozdělává a ty ses pak v sousední vesnici mohl vytahovat,že jsi na to přišel úplně sám.Tak, vezmi si z toho co chceš a hlavně se nerozčiluj,zachovej klid a přemýšlej v tichosti,jinak se k ničemu nedobereš,hihi.Ter Možná budu muset svůj koment ukázat u "sousedů",jak ty říkáš,ovšem jestli bude mít pan Iv na to náladu a dovolí mně to.Zdar a Sílu našemu dílu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě, že je ten svět tak rozmanitý, protože nebýt jak těch všeho znalých bílé koule slyšících a vidících, ale i těch pokryteckých vzteklých nevděčných bídáků, kteří přece nemají právo na své vlastní názory a ani zkušenosti, byla by na světě nuda.

      PS: Tvůj nezveřejněný koment - psal jsem ti a ty jsi to četla, že ti ho klidně zveřejním v kterémkoliv jiném článku v plném znění(stále platí), ale ne v tom, který byl vyčleněný jako upřímné poděkování a marnou snahu o urovnání situace. Ten tvůj byl jen litím oleje do ohně a byl i tak míněn (krom jiného). Když jdeš pro rohlíky, taky nelezeš do železářství, nebo snad ano?

      Více nemám čas ani náladu, spěchám na další oběh Astrální smyčky.

      Vymazat
    2. Ano,zcela chápu,že jsem zde, na těchto stránkách nežádoucí a nevítaná,rohlíky si nekupuju ani v potravinách natož v želetářství,ani jsem ti nevěděla,že by si někdo mohl myslet,že je tam prodávají.A že jsem uhádla,že jsi prťavej a vzteklej a to jsem tě ani neviděla,hihi.

      Vymazat
    3. No Michale,ještě naposled, nějak mně Ti teď došlo,že ty znevažuješ a zesměšňuješ bílé světlo(Sílu)"všeho znalých bílé koule slyšících a vidících",no to není vůbec dobré nene,škoda,že nejsi ani schopný pochopit,že se ti tihle snaží pomoci,ale marně,jaká škoda.Naštuduj si články na Energii u pramene,ty co jsou v odkazech u tvojeho článku,kvůli kterému toto všechno vzniklo,poslední dobrá rada.

      Vymazat
  2. Ahojky, Michale, myslela jsem, že tohle jsou stránky, kde nebude propuštěn komentář urážející a ponižující... nějak nechápu, proč tu byly zveřejněny komenty takového rázu... jsou nízké a nic neříkají, jen se povyšují. Co jimi chtěl autor říci? K Tvému článku: Je zajímavé, že jsem dnes s kamarádkou probírala podobné téma... náhoda? ;-)) ... soud, který o někom vynesu, je v porovnání s něčím/někým. Už nevím, co jsme z toho vyvodily, patrně už něco, co na světě existuje, neobjevily jsme Ameriku, ani žádnou extra novinku, "jen" něco, na co jsme si přišly samy, zase další AHA efekt, ale je to bezva pocit, když jsme se k něčemu důležitému dobraly samy svou cestou. Nádhera. :-) Mirka

    OdpovědětVymazat
  3. Nevím proč, ale napadlo mě v souvislosti s tímto článkem... existuje něco jako duchovní telegonie? Mirka

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Mirko.
    K tomu prvnímu Tvému dotazu - v komentářích o trollech jsem tuším v rámci seznámení s tématikou povolil komentáře, které porušovali podmínky uvedené u editačního okna, pokud se vztahovaly k mé osobě. Zkrátka aby bylo možné vidět, o čem byla řeč.
    O tom, o čem jsi psala potom jsem se zamýšlel dnes, když jsem uveřejňoval článek od Petra Hynka. Přijde mi to jak efekt sté opice nebo alespoň nějaký lavinový efekt, protože je úžasné, jak v tutéž dobu, přicházejí na sobě i místě nezávislí lidé na stejné nápady/myšlenky/otázky.

    A k tomu druhému dotazu - ano. Bohužel - oběť si toho bez silného otřesu jeho reality často nevšimne, nicméně právě díky onomu otřesu a následného získání nadhledu má nikým nepopiratelné právo volby toto změnit. V minulosti byli ti, kteří se takové duchovní telegonii vzepřeli, označováni za kacíře a upalováni.

    Na internetu o tomto tématu lze dohledat mnoho článků. Většinou se týkají pojmu Egregoru. Koneckonců všechna náboženství, přičemž pod pojem náboženství zahrnuji i moderní typy, o kterých byly zmínky tady v článcích o duchovnu, nejsou nic jiného než to, jak jsi to výstižně nazvala - duchovní telegonií.
    Bohužel na rozdíl od té "genetické" (osobě nejsem zastáncem zákonů RITA, neb podle mne jde o záměrné znerovnoprávnění žen nebo jen projev přezpřílišné žárlivosti) se šíří daleko rychleji, protože jí díky moderním telekomunikačním technologiím (televize, internet) lze šířit masově a bezkontaktně.

    PS: Debatám o zákonech Rita jsem ale i nadále otevřen, protože na každém šprochu pravdy je trochu. Určitě bychom to nějak společně dali do kupy.

    OdpovědětVymazat
  5. Možná bych navrhla kritiku tématu, který píšeš, ale byla bych nekompromisní v kritice Tvé osoby. Proč připouštět něco, co se nedělá? Dával bys tím prostor pro to, co není žádoucí. Jistě si Tě tu nechce nikdo dobírat. Jde o to, aby nás to všechny někam posunulo, ne abychom se tu navzájem utloukli v tom, kdo má pravdu a čí cesta je lepší.

    K té duchovní telegonii- já jsem ráda, že mi ten otřes způsobil ten, kdo to způsobil, takže, snad, doufám, mám dobrý základ. Přijde mi, že si hledám odpovědi právě tak, abych respektovala ten "otisk". Tímto děkuji onomu člověku, ačkoli si to patrně nikdy nepřečte, ale už to bude běžet vesmírem...
    Zákony Rita nevnímám jako znerovnoprávnění žen, mám za to, že to působí stejně u mužů... muž je taky jaksi "otisknut" první ženou... nikde jsem to nečetla, nevím o tomhle tématu nic extra do hloubky, ale přijde mi to přirozené. Tolik názor "zevnitř". Uvítám také další debatu na toto i jiné téma.
    Díky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mirko,
      kritiky se nebojím, dokonce často v sobě může nést velký potenciál právě posunovat dopředu. Ovšem za předpokladu, že je na jedné straně kritika myšlena v dobrém záměru, je vedena důstojnou formou a na druhé straně je přijímána s otevřenou hlavou.

      Další komentáře, které by byly úmyslně psány mimo hezké rčení "Nad nikoho se nepovyšuj a před nikým se neponižuj" už tu zveřejňovat nebudu.

      Ano s tím otřesem to znám a po přenesení se přes totální počáteční vykolejení, ho lze brát jako silně stimulující zkušenost.

      S těmi zákony Rita jsi to napsala přesně, jak to beru i já. Taky jsem je hlouběji nečetl, ale ani já jsem zatím nikde nenarazil (hlavně zdroje z SAV), že by se to mělo týkat i mužů a to je důvod mých pochyb. Ono je to podle mne vlastně jedno a totéž, jako když tě druhý bude ovlivňovat jen svojí přítomností nebo i názorově - viz náboženství. Jde o prolínání mnoha informací z různých zdrojů, přičemž výsledek lze těžko odhadnout, protože ten ovlivňuje velké množství faktorů (hlavně vnitřních - kvalit člověka). Je to jako by jsi smíchávala několik barev dohromady, a přitom jsi nevěděla, kolik které barvy je k dispozici.

      Vymazat
    2. Potom je to ok :-)

      Zaujal mě na téma těchto zákonů článek od Pavla "Hiraxe" Baričáka, kde právě píše i o mužích. Přikládám:
      "Je známe, že veľký vojvodca Čingischán (nie je to preklep, jeho meno v našej tradícii je naozaj od slova „čin“), veľmi ľúbil svoju ženu, pričom obaja si boli navzájom prvými partnermi. Hoci to nebývalo zvyčajné, Čingischán nosil svoju ženu na všetky vojenské výpravy, pretože nechcel byť od nej odlúčený. No na jednej z výprav sa stalo, že mu ženu uniesli nepriatelia. On sa s tým nikdy nezmieril a nakoniec ju dostal naspäť. No keď bola už opäť pri ňom vyšlo najavo, že bola znásilnená a ostala tehotná. Čingischán – znalý Konov Rita – uznal dieťa za svoje. Dobre totiž vedel, že hoci jeho vonkajší vzhľad môže byť iný, t.j. nemusí sa na neho podobať, 95% je jeho, t.j. je to jeho dieťa. Dieťa berie na seba Obrazy všetkých mužov a žien, ktorých mali za partnerov jeho rodičia v minulosti, ale ten Obraz, ktorý bude vždy prevládať je Obraz prvého muža, resp. prvej ženy.

      No pokiaľ rodičia často menili partnerov, tak takéto dieťa sa už narodí s poškodenou psychikou. Ďalší z problémov je ten, že toto dieťa vôbec nemusí uznávať autoritu niektorého z rodičov, alebo aj oboch. Ono totiž má genetickú informáciu o svojich rodičoch, ktorá svedčí o niečom celkom inom, než sa mu snažia nahovoriť. Toto dieťa síce vyrastá, ale rodičov nepokladá za svojich a vznikajú konflikty. Ak rodičia majú poznanie o telegónii, tak matka je schopná zharmonizovať takéto vzťahy aj napriek tomu, že ich príčina je práve v telegónii. No takáto žena musí ovládať vysoké umenie ľúbosti."

      Vymazat
    3. Mirko,
      vše co k tomuto tématu cítím, je vystiženo v předposlední větě:
      "Ak rodičia majú poznanie o telegónii, tak matka je schopná zharmonizovať takéto vzťahy..."
      Víc k tomu myslím není co dodávat. Snad jen, že i poznání a schopnosti pravého, ale i případně "náhradního" otce, nejsou zanedbatelné.

      Vymazat
  6. A k tomu lavinovému efektu.. je to tak, společnost se mění zevnitř... jako housenka, co se zakuklila a jednoho dne se objeví motýl. To není z mé hlavy, ale líbilo se mi to přirovnání a přijde mi výstižné. A síťování... Tvé přirovnání ke sté opici je super :-)
    M.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak jsem si vyhledala a načetla něco o Egregoru a úplně mě zamrazilo, protože jsem si v tématu, kde jsem to nečekala, odpověděla na něco velmi důležitého, co s tím zdánlivě nesouviselo... wau... AHA. Díky Michale

    OdpovědětVymazat

Podmínky pro publikování komentářů