26. 9. 2013

Může jen tak zmizet jezero?

Dnes jsem asi po dvou měsících potkal známého z Ukrajiny, a když mi pověděl, co se nedaleko od jeho bydliště v létě stalo, nechápavě jsem kroutil hlavou. Název lokality je Solotvino. Jde o oblast, kde je několik velice slaných jezer, jejichž salinita v některých i lehce přesahuje tu z Mrtvého moře, a i proto jsou tyto vodní plochy používány k léčebným, ale i turisticko-byznysovým účelům. 
Jedno z nich (velikost prý cca 300m x 300m) v létě zmizelo! A to ne ledasjakým způsobem. Že mizí jezera se lze dozvědět třeba z internetu, ale většinou to nějakou dobu trvá (vysoušení), případně zůstanou nějaké stopy po geologickém narušení podloží dna - díra v zemi.
Návštěvníci, ale i přímo plavci tohoto konkrétního jezera si doslova a do písmene (fotky a reportáže v místních novinách) museli myslet, že jsou pod drogami, protože během dvou hodin celé jezero zmizelo přímo před jejich očima a hlavně bez jediné zjevné příčiny. Po 120 minutách na ně zela v podstatě téměř suchá země bez díry či prohlubně, kam by voda mohla v případě prolomení nějaké podložní vrstvy tak rychle odtéct.
Geologové by zřejmě nějaké vysvětlení měli, ale já jsem bohužel nic bližšího nikde nenašel.
O kus dál v podobném jezeře před pár lety zmizel beze stopy bagr i s obsluhou. Včetně vody. Zbyla po nich jen obrovská díra, kam se vše propadlo.
Znenadání se objevujících velikých a velmi hlubokých děr, do nichž mizí celé domy, auta, parkoviště, kusy silnic atd. se v posledních letech po celé planetě objevuje velké množství. Těžko říci, co to může způsobovat. Teorií je celá řada, ale jelikož se nedají aplikovat na všechny případy, zůstává stále jen při teoriích.
Další zaznamenané bizarní díry do země zde:


monstrózní díra v Guatemale (až neuvěřitelně přesný kulatý řez, že?)



6 komentářů:

  1. Že by toto?
    http://www.treking.cz/archiv/solotvino-se-propada.htm

    OdpovědětVymazat
  2. Vlabi,
    možná něco podobného, ale odkaz od tebe je 5 let starý, já psal o události ze srpna letošního roku. V případě, který jsem zmínil se ale na rozdíl od události z roku 2008, neobjevila žádná jáma ani propad. Určitě se to taky někam vsáklo, ale překvapuje mě ta rychlost a to, že i díky té rychlosti nebylo možné najít místo úniku.
    Představ si, že si usneš na lehátku (nebo i bez něj, protože slanost byla taková, že i kostlivec jako já, se tam nemohl potopit) na vodě, za chvilku se vzbudíš a široko daleko žádná voda. Jak nějaký trotl s plavkami na poušti :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Je zajímavé, co se děje. Podobně i Mrtvé moře:
    http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2424549/Will-Dead-Sea-eaten-sinkholes-Huge-chasms-appearing-region-rate-day.html

    OdpovědětVymazat
  4. odebírají si vzorky? M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to opravdu nevím. Zmínky jsem hledal pouze na česky psaných stránkách a nikde nic. Takže zodpovědět otázku nemohu.

      Vymazat

Podmínky pro publikování komentářů