Původní pochybená myšlenka výroby univerzálního letounu pro všechny příležitosti se ukázala jako neudržitelná.
Společnosti Lockheed Martin, největšímu vojenskému dodavateli Pentagonu, docházejí parkovací místa pro rychle se rozrůstající flotilu stíhaček páté generace F-35, které Pentagon opouští. Informoval o tom americký Úřad pro vládní odpovědnost (GAO).
Ve zprávě GAO nazvané F-35 Joint Strike Fighter: Program Continues to Encounter Production Issues and Modernisation Delays se uvádí, že ministerstvo obrany zcela zmrazilo přijímání stealth stíhaček, dokud Lockheed neodstraní obrovské hardwarové a softwarové problémy spojené s Technology Refresh-3 (TR-3), softwarovým balíčkem za 1,8 miliardy dolarů, který má zvýšit schopnosti letounu.
Problémy s letouny TR-3 pokračují, a tak se v zařízeních společnosti Lockheed hromadí další letouny. GAO k tomu říká: "Pokud se software TR-3 zpozdí po dubnu 2024, Lockheed Martin podle odhadů překročí svou maximální parkovací kapacitu a bude muset vypracovat plán, jak pojmout další zaparkované letouny."
Aby se vyhnula poškození pověsti, Lockheed tuto záležitost jednoduše utajil a uvedl: "Konkrétní podrobnosti o parkování nebudou z bezpečnostních důvodů zveřejněny."
Pentagon měl pro postoj chvástavé společnosti pochopení. "Ministerstvo obrany považovalo hlášení konkrétního počtu letadel za nevhodné pro zveřejnění," uvedl GAO.
I když jsou vadná letadla v autoparku Lockheedu, způsobují Pentagonu bolesti hlavy díky smluvním ustanovením, podle nichž "vláda přebírá riziko ztráty 'otevřených' letadel, které závisí na podílu dodavatele na ztrátách" a na franšízovém poplatku podle smlouvy, uvedl GAO.
Republikánský kongresman z Virginie Rob Wittman nicméně prozradil vojenské tajemství, když novinářům řekl: "Jedno víme jistě: na ranveji se bude hromadit nejméně více než 100 letadel."
Společnosti Lockheed Martin, největšímu vojenskému dodavateli Pentagonu, docházejí parkovací místa pro rychle se rozrůstající flotilu stíhaček páté generace F-35, které Pentagon opouští. Informoval o tom americký Úřad pro vládní odpovědnost (GAO).
Ve zprávě GAO nazvané F-35 Joint Strike Fighter: Program Continues to Encounter Production Issues and Modernisation Delays se uvádí, že ministerstvo obrany zcela zmrazilo přijímání stealth stíhaček, dokud Lockheed neodstraní obrovské hardwarové a softwarové problémy spojené s Technology Refresh-3 (TR-3), softwarovým balíčkem za 1,8 miliardy dolarů, který má zvýšit schopnosti letounu.
"TR-3, který má výkonnější procesor, více paměti a panoramatický displej v kokpitu, což dohromady poskytuje soubor nových schopností známých jako Block 4, je pro Lockheed zdrojem pýchy, ale také bolestí hlavy, protože se objevují problémy," poznamenává Breaking Defence.
Problémy s letouny TR-3 pokračují, a tak se v zařízeních společnosti Lockheed hromadí další letouny. GAO k tomu říká: "Pokud se software TR-3 zpozdí po dubnu 2024, Lockheed Martin podle odhadů překročí svou maximální parkovací kapacitu a bude muset vypracovat plán, jak pojmout další zaparkované letouny."
Aby se vyhnula poškození pověsti, Lockheed tuto záležitost jednoduše utajil a uvedl: "Konkrétní podrobnosti o parkování nebudou z bezpečnostních důvodů zveřejněny."
Pentagon měl pro postoj chvástavé společnosti pochopení. "Ministerstvo obrany považovalo hlášení konkrétního počtu letadel za nevhodné pro zveřejnění," uvedl GAO.
I když jsou vadná letadla v autoparku Lockheedu, způsobují Pentagonu bolesti hlavy díky smluvním ustanovením, podle nichž "vláda přebírá riziko ztráty 'otevřených' letadel, které závisí na podílu dodavatele na ztrátách" a na franšízovém poplatku podle smlouvy, uvedl GAO.
Republikánský kongresman z Virginie Rob Wittman nicméně prozradil vojenské tajemství, když novinářům řekl: "Jedno víme jistě: na ranveji se bude hromadit nejméně více než 100 letadel."
Zpráva GAO uvádí, že softwarové závady TR-3 nebudou odstraněny "nejméně do června 2024" a následné dodání letounů vojákům potrvá další rok.
Mluvčí letectva potvrdil serveru Breaking Defense, že rozhodnutí dočasně zrušit zakázku na F-35 ovlivnilo "zpoždění softwaru i hardwaru".
Co to znamená?
V polovině prosince 2023 se v Texasu zřítila stíhačka F-35B. Při přistání se letoun naklonil na příď, praskl mu podvozek, sjel z dráhy, obtočil se kolem vlastní osy a zachytil se křídlem o zem. Pilot se sotva stihl katapultovat. Podle armády byla nehoda způsobena "vzácným systémovým jevem" souvisejícím s vibracemi motoru.
Od samého počátku výroby F-35 "trpěl nekonečným množstvím chyb", píše Business Insider. V roce 2021 bylo v konstrukci F-35 napočítáno 857 technických závad, z nichž řada měla "kritický dopad na připravenost k misi" a ohrožovala život pilota. Lockheed Martin tyto závady neodstranil, ale jak jsme psali, ve "výrobě vadných stíhaček pokračoval".
Kvůli zjištěným "systémovým problémům" se zvažovala možnost instalovat do F-35 pokročilejší motor F120 společnosti General Electric, ale Pentagon ji zamítl; vojenský pozorovatel Tyler Rogoway to označil za "neuvěřitelně hloupý krok".
Protože systémové závady v pohonném systému stíhačky nebylo možné zcela odstranit, byl problém vyřešen doporučením, aby letectvo mělo po ruce provozuschopný náhradní motor. Nehoda v Texasu však ukázala, že by bylo dobré mít po ruce náhradní F-35.
Od zahájení výroby F-35 bylo zjištěno více než osm set technických/hardwarových závad, Lockheed požadavky armády na odstranění konstrukčních nedostatků v podstatě ignoroval. Lockheed Martin získal zakázku na F-35 před 22 lety - a shodou okolností se akcionáři Lockheed Martin 22 let po sobě těšili z růstu dividend.
Vadný systém TR-3 se stal poslední kapkou, kterou přetekl pohár trpělivosti generálů Pentagonu. Situace se stala pro Lockheed finanční bolestí: Pentagon pokutuje společnost částkou 7 milionů dolarů za každý nedodaný letoun TR-3, jak již dříve informovala agentura Bloomberg.
Skutečnost, že podvodníci z Lockheedu budou potrestáni "dolarem", neudělá ze stíhaček F-35 zázračnou zbraň, kterou z definice nejsou.
Přední američtí konstruktéři letadel poukazují na zhoubnost samotné myšlenky vyrobit univerzální letoun pro všechny příležitosti. Pierre Sprey, jeden z hlavních konstruktérů stíhačky F-16, označil v rozhovoru pro americký internetový zdroj Digg.com F-35 za "krocana". V Americe je krocan jedním ze symbolů hybridu hlouposti a nasycenosti. "Vezměte si například letoun F-35 s vertikálním vzletem... Mohutný pohonný systém "sežere" značnou část užitečného zatížení letounu a jeho relativně malá křídla mu neposkytují potřebnou manévrovatelnost ani pro vzdušný boj, ani pro přímou podporu pozemních sil. Stejný nedostatek manévrovatelnosti mají i varianty vyvinuté pro letectvo a námořnictvo. Maximální rychlost F-35 1,6 Machu také pravděpodobně nezasáhne představivost, protože tento ukazatel u moderních stíhaček Ruska, Evropy a Spojených států buď dosahuje, nebo přesahuje hodnotu 2 Machů".
Pokud jde o "neviditelnost" F-35, tu lze zajistit pouze tehdy, pokud ponese všechny bomby a rakety uvnitř trupu. Pokud jsou rakety na vnějších závěsnících, stíhačka se stává viditelnou. A dokonce i s minimálním nákladem není F-35 "pro ruské a čínské radary skutečně neviditelný", píše The Daily Beast.
F-35 nelze použít tváří v tvář silné protivzdušné obraně nepřítele. Jediný případ, kdy se to stalo, byl F-35 izraelského letectva zasažen starobylým sovětským SAM S-200 ve službách syrské protivzdušné obrany, píše The Drive s tím, že Izrael už nebude F-35 používat při bojových výletech v Sýrii, "už nebudou se strojem riskovat".
Jaký má tedy smysl, že americký vojensko-průmyslový komplex vyrábí obrovské množství stealth stíhaček, které jsou neviditelné jen na papíře, jejichž motory dýchají a jejichž software se hádá jako zhulený vandrák z Bronxu?
Zisky, obrovské zisky z prodeje F-35 spojencům v NATO, které USA prostě nutí, aby tyto doslova nedokončené letouny kupovaly.
Na skutečné cíle amerického vojensko-průmyslového komplexu upozornil francouzský vojenský expert Renaud Bellet, který poznamenal, že probíhající výzkum a vývoj není zaměřen na zvyšování vojenských schopností, ale spíše na "udržení stávajícího obchodního modelu obranného průmyslu".
Vzhledem k tomu, že v červenci 2009 byla ukončena výroba ještě dražšího stíhacího letounu F-22, kterému se nelichotivě přezdívalo Technologická noční můra, a nyní se vyřazuje celá flotila těchto stealth stíhaček, jsou USA nyní bez plně schopného stíhacího letounu páté generace.
autor: Vladimir Prochvatilov
Stav v nebi nad USA na příští roky - jasno, skoro žádná letadla americké výroby,
OdpovědětVymazatbo i Boingy doslova a do písmene padají jako slova z komiksů - "BOING".
Je to jen důkaz toho, jak lze snadno a relativně rychle ztratit kompetence na určitou výrobu. To není jen o přímo leteckém průmyslu, ale někdo musí vyrobit správné materiály, správných vlastností, někdo to musí umět "hnát motorem vpřed" a na to potřebujete celý komplex průmyslu. Proto malé "chudé" Československo mohlo mít výrobu několika druhů letadélek (prostě menší kapacity), ale ze svých zdrojů! Dnes sice je snaha také něco dělat, ale našich materiálů bude nejspíše mnohem méně.
Pro Američany je to horší i o to, že si navíc zničili výchovu kádrů, která začíná v základních školách. Místo toho, stejně jako to chtějí i u nás ti ze "SPOLU" (nezdá se vám, že tohle slovo získalo hanlivý nádech?) zavádí problémy stoosmnáctého pohlaví a jejich vztah ke koním.
Pokud je mi známo, tak z matematických, fyzikálních a chemických olympiád mladých studentů a školáků vyhrávají ceny především ti z Číny, Ruska, Indie ...
Aneričanům v případě s F35 nepomohla ani drzuá krádež nápadů po rozpadu Sovětského svazu. Stejně jako nejsou schopni vyrobit raketové motory pro lety do vesmíru ani když mohli studovat stovky kusů z Ruska ...
Bedřich
Bedřich
Ovšem některý "byznis" jim víc než kvete - i plody dozrávají dle očekávání.
VymazatProdat stíhačky - nota bene prý ještě ani nevyrobené - "spojencům" za těžké prachy, to by asi málokomu prošlo.
Albi
To si ještě umím představit Kuního ksichta v čele vlády, jak si na ten šrot, který létá jen za pěkného počasí (pokud vůbec vzlétne), od amíků vezme pro ČR "výhodnou" půjčku na 300% úrok, kde se bude ručit Pražským hradem, Českými drahami a.s., letištěm Ruzyně (odmítám ho nesprávně nazývat), jadernými elektrárnami apod. a bude ještě prohlašovat, jak dobrý obchod uzavřel.
VymazatNo nekupte to, když je to tak výhodné, že?
Hej, ľudia zabudli, že na funkčný priemysel je nutná tvrdá príprava kádrov - ono to počítanie a písanie malo naozaj svoj dôvod.
OdpovědětVymazatPočítanie rozvíjalo matematickú predstavivosť a písanie nervové zakončenia. Plus si mohli ľudia dokázať napísať odkazy a rozumeli si, ako bonus. .-)
Preto ČSSR dokázalo, čo dokázalo. 15 miliónová zemička stavala vlastné jadrové elektrárne a asi by sme postavili i nejaké tie stíhačky, ak by nám to bolo povolené. Radary a iné vychytávky sme mali celkom slušné /napr. Tamara/.
Späť ku počítaniu - inžinier vychovaný za ČSSR videl číslo a už VEDEL, či je v rámci možného, alebo to je hlúposť.
Dnes sa bez kalkulačky nepohnú (väčšina), ale tým pádom schopnosť odhadnúť správne hodnoty a tým pádom dostatočne rýchlo vedieť, či niekto niečo pokazil je značne znížená. Výsledok vidíme presne tak, si uviedol vo svojom komentári.
Je do určité míry úsměvné pozorovat, jak se Západ sám likviduje svými vlastními hodnotami.
OdpovědětVymazat