4. 5. 2024

Proč letecký gigant Boeing vyrábí zabijácká letadla?

 
Výrobní vady jsou ignorovány, kultura bezpečnosti chybí, počet nehod je mimo tabulky


Joshua Dean, bývalý auditor kvality společnosti Spirit AeroSystems, dodavatele společnosti Boeing, 1. května náhle zemřel na neznámou infekci poté, co opakovaně tvrdil, že vedení společnosti Spirit ignoruje výrobní vady proudového letadla Boeing 737 MAX.

Společnost Spirit AeroSystems se dostala pod intenzivní veřejnou kontrolu poté, co vyšlo najevo, že vyrobila dveřní panel, který v lednu 2024 explodoval na letadle Boeing 737 MAX 9, protože pracovníci v závodě společnosti Boeing v Rentonu ve státě Washington nedotáhli čtyři šrouby, které měly dveře zajistit. K explozivnímu snížení tlaku v kabině letadla společnosti Alaska Airlines došlo proto, že nouzové dveře nevydržely tlakový rozdíl a "vystřelily" do vzdušného prostoru.

Do vzniklé mezery vylétlo nejbližší sedadlo a některá příruční zavazadla cestujících. Cestující naštěstí nebyli zraněni. Letadlo nouzově přistálo. Poté byly lety všech 65 letadel Boeing 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines pozastaveny. Později americký letecký regulační úřad FAA požadoval, aby byly pozastaveny lety 171 letadel Boeing 737 MAX 9 všech amerických leteckých společností.
 


"Joshua Dean žil ve Wichitě v Kansasu, kde společnost Spirit sídlí. Bylo mu 45 let, byl v dobrém zdravotním stavu a vyznačoval se zdravým životním stylem," uvedl deník The Seattle Times.

Dean svědčil u soudu proti společnosti Spirit a podal také stížnost k Federálnímu leteckému úřadu, v níž tvrdil, že došlo k "závažnému a hrubému pochybení ze strany vrcholového vedení v oblasti kvality výrobní linky Boeingu 737" ve společnosti Spirit.

Pochybné technické postupy společnosti se dostaly pod drobnohled poté, co deník The New York Times v březnu informoval, že FAA si všiml, že společnost používala k mazání těsnění dveří letounu 737 Max tekuté mýdlo Dawn. Společnost Spirit později uvedla, že než se rozhodla pro mýdlo Dawn, vyzkoušela jako mazivo i jiné výrobky pro domácnost, například vazelínu a kukuřičný škrob. Je třeba poznamenat, že každý kompetentní inženýr ví, že v letectví by se měla používat pouze specializovaná letecká maziva. Jsou sice drahá, ale zajišťují bezpečnost letu, což není případ mýdla Dawn.

V lednu Dean řekl listu The Wall Street Journal, že ho společnost Spirit vyhodila za to, že upozornil na nesprávně vyvrtané otvory v trupech letadel. V dubnu 2023 byl propuštěn, načež podal stížnost na ministerstvo práce a tvrdil, že jeho propuštění bylo odvetou za upozornění na problémy v oblasti letecké bezpečnosti. V únoru Dean řekl americké televizní stanici NPR, že byl propuštěn za to, že dal signál ostatním, kteří se chystali promluvit. "Když budete příliš hlasití, umlčí vás," řekl.



Nebylo to první úmrtí mezi těmi, kteří se odvážili obvinit společnost Boeing ze zanedbání bezpečnosti svých letadel. Deanova smrt přišla necelé dva měsíce poté, co byl 12. března 2024 nalezen mrtvý bývalý manažer kvality společnosti Boeing John Barnett, který novinářům vyprávěl o nátlaku na pracovníky výrobní linky a o nekvalitních dílech, které do Boeingů montovali.

Barnett byl nalezen mrtvý ve svém pickupu na parkovišti hotelu v Charlestonu, kde vypovídal v soudním procesu souvisejícím s výrobou nejnovějšího letounu Boeing 787 Dreamliner. Náhlá smrt zabránila Barnettovi dostavit se k soudu a svědčit proti leteckému gigantu.

"Úřad koronera okresu Charleston potvrdil smrt, která byla podle něj "důsledkem střelného zranění, které si způsobil sám," uvedl deník The New York Times.

Publikace Law Officer citovala svědectví Barnettova přítele: krátce před smrtí Barnett řekl: "If anything happens, it's not suicide" (pokud se něco stane, není to sebevražda).

V roce 2017 podal Barnett stížnost na společnost Boeing u amerického ministerstva práce v rámci programu na ochranu oznamovatelů AIR21, který chrání zaměstnance výrobců letadel, kteří nahlásí informace týkající se porušení bezpečnosti letecké dopravy. Ještě téhož roku ze společnosti odešel. Barnett pracoval ve společnosti Boeing téměř tři desetiletí až do svého odchodu do důchodu v roce 2017. Pracoval v továrně Boeing v Everettu ve státě Washington, než se přestěhoval do nové továrny v North Charlestonu ve státě S.C. V roce 2010 pracoval na Boeingu 787 Dreamliner, širokotrupém letadle, které se stalo nejdůležitějším novým letadlem společnosti za celou generaci.

Po haváriích dvou letadel Boeing 737 MAX v letech 2018 a 2019 Barnett listu The Times řekl, že "objevil shluky titanových úlomků, které v některých letadlech visely nad dráty řízení letu. Tyto titanové úlomky vznikly při hrubém zasunutí upevňovacích prvků do matic". Barnett také uvedl, že opakovaně přesvědčoval své nadřízené, aby třísky odstranili, ti to však odmítli a přeřadili ho na jinou práci.

V roce 2017 Federální letecký úřad požadoval, aby letadla Dreamliner byla před dodáním leteckým společnostem očištěna od titanových třísek. Společnost Boeing tehdy uvedla, že tuto směrnici plní a že spolupracuje s dodavatelem na zlepšení konstrukce matic, a prohlásila, že problém nesouvisí s bezpečností letu.

Barnett také uvedl, že vedení oznámil, že vadné díly chybí, což zvyšuje možnost, že byly do letadel přece jen instalovány. Nadřízení však tuto informaci zatajili.

FAA provedl šetření a zjistil, že Boeing skutečně některé vadné díly ztratil.


"V průběhu let u společnosti Boeing docházelo k neustálému poklesu kvality," řekl Barnett a dodal: "Není to problém Boeingu 737. Je to problém společnosti Boeing."

V lednovém rozhovoru Barnett uvedl, že již nelétá s letadly této společnosti kvůli tomu, čeho byl svědkem během svého působení v Boeingu.

K 9. lednu 2021 bylo při haváriích a vážných nehodách ztraceno 215 letadel Boeing 737. Při těchto nehodách zahynulo celkem 5 634 lidí. Za největší havárii je považována havárie letu JT-610 (189 mrtvých) 29. října 2018 poblíž Jakarty v důsledku chybných údajů ze systému varování před pádem MCAS.

Potřeba instalovat systém MCAS vznikla poté, co se společnost Boeing rozhodla do nových dopravních letadel namontovat mnohem výkonnější a větší motory, aniž by se cokoli změnilo na konstrukci křídel. Bylo rozhodnuto posunout motory mírně dopředu a zvýšit a zploštit je, což změnilo aerodynamiku letadla a podmínky, za kterých může dojít k přetažení.

 
Motory umístěné vpředu a jejich vyšší tah způsobily, že letoun Boeing737 MAX měl tendenci samovolně zvyšovat úhel náběhu a příď nahoru, čímž vznikl kardanový moment, při kterém křídla ztrácela vztlak. To si vyžádalo dodatečnou ochranu proti přetažení. Součástí ovládání letadla byl systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), špatně navržený software, který pilotům odebíral kontrolu nad letadlem.

Dne 29. října 2018 se krátce po startu zřítilo dopravní letadlo Boeing 737 Max indonéské společnosti Lion Air a 10. března 2019 se za podobných okolností zřítilo letadlo společnosti Ethiopian Airlines. Katastrofy si vyžádaly životy 336 lidí, nikdo nepřežil.


V obou případech selhal jeden ze dvou snímačů úhlu náběhu (úhel mezi křídlem a proudem vzduchu). Systém MCAS to nezaznamenal a začal příď dopravního letadla prudce spouštět dolů, přičemž se zaměřil pouze na jeden senzor. Pilot společnosti Lion Air dvacetkrát úspěšně kontroval systémem MCAS a snížil příď letadla směrem dolů. Posádka Ethiopian Airlines dokonce na chvíli vypnula napájení, ale když se napájení opět zapnulo, MCAS vykonal své zlé dílo. Oba letouny postihl stejný osud: střemhlavý pád k zemi kolmo přídí dolů.

Přímý konkurent Boeingu, Airbus, používá na svých dopravních letadlech tři senzory místo dvou, což umožňuje systému MCAS nesoulad odhalit a správně na něj reagovat. Je třeba poznamenat, že samotné použití systému ochrany proti pádům naznačuje, že letadla, na nichž je instalován, jsou aerodynamicky nestabilní a že nedbalost při výrobě a slepé spoléhání na automatiku se projeví mnohonásobně.


Během skandálních diskusí o systému MCAS, konstrukčních nedostatcích Boeingu 737 Max a špatně napsaných instrukcích zůstala nezodpovězena jedna otázka: proč u obou letadel selhaly snímače úhlu náběhu AOA? Etiopští experti tvrdí, že šlo o výrobní vadu. Dva dráty uvnitř senzoru byly navzájem spojeny epoxidovou pryskyřicí, což vyvolalo elektrický oblouk. Jak je možné, že vás nenapadne použít domácí mýdlo místo kvalitního, ale drahého leteckého maziva?

Ihned po zveřejnění zprávy Etiopského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod vydal americký Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) tiskovou zprávu, v níž uvedl, že neexistují žádné důkazy o tom, že by snímače AOA v obou letadlech selhaly v důsledku nárazu ptáků, a nikoliv v důsledku výrobní vady.


Kniha Petera Robisona Blind Flight: The 737 MAX Tragedy and Boeing's Downfall (Slepý let: Tragédie letounu 737 MAX a pád společnosti Boeing), která vyšla před několika lety, popisuje, jak nefunkční firemní kultura připravila půdu pro zanedbávání bezpečnosti letů, jak společnost Boeing v honbě za překonáním konkurence a odměňováním vrcholových manažerů šetřila na testech, tlačila na zaměstnance, aby splnili nereálné termíny, a přesvědčila regulační orgány, aby uvedly do provozu letadla bez řádného vybavení a výcviku pilotů. V důsledku toho se Boeing, kdysi uznávaný americký inovátor, stal posedlým ziskem a upřednostnil zisky akcionářů dokonce i před prostým technickým zdravým rozumem.

Navzdory všem těmto strašlivým katastrofám Boeing nadále vyrábí dopravní letadla, která se mohou rozpadnout ve vzduchu. Nedávno to prohlásil inženýr kvality společnosti Boeing Sam Salehpour, který v rozhovoru pro pořad NBC Nightly News prohlásil, že létání s letadlem 787 Dreamliner tohoto leteckého gigantu je nebezpečné kvůli chybám v montážním procesu a že se letadlo může za letu rozpadnout. Sam Salehpour, který pro Boeing pracuje více než 10 let, vystoupil na slyšení v americkém Kongresu, které se týkalo této společnosti. Uvedl, že si všiml problému s mezerami mezi klíčovými částmi pláště letadla 787 Dreamliner. Závada se podle něj týká více než 1 000 letadel v provozu.

Jsem upřímně přesvědčen, že pokud se bezpečnostní problémy, které jsem u společnosti Boeing zaznamenal, nebudou řešit, mohlo by dojít ke katastrofálnímu selhání letadla, které by mělo za následek stovky obětí na životech," řekl Salehpour.

Uvedl také, že Boeing postrádá kulturu bezpečnosti a zaměstnanci, kteří upozorňují na technické nedostatky, jsou "ignorováni, marginalizováni, zastrašováni, suspendováni a hůře". Inženýr také prozradil, že jemu samotnému vedení fyzicky vyhrožovalo poté, co veřejně vyjádřil své obavy. Není třeba dodávat, že Boeing jeho slova rozzlobeně popřel.

Je důvod obávat se o život statečného inženýra a ještě více důvodů, proč nikdy nelétat vražednými letadly Boeingu.

autor: Vladimír Prochvatilov
zdroj


2 komentáře:

  1. Neni to jen problem Boeingu tahle spatna kvalita. Je to problem celych USA, ktere sve vyroby z chamtivosti premistily do Ciny. Chybeji odbornici na vyrobu a udrzbu letadel, vse se musi nakupovat v Cine.
    Snaha dostat ty vyroby zpatky z Ciny do USA je tady, ale nebude uspesna. USA nikdy nebudou vyrabet tak levne a kvalitne jako Cina.
    Jakakoliv kritika poskozujici renome Boeingu je pro neho nebezpecna. Proto jsou insideri kritici eliminovani a zabijeni. V USA je to bezny postup - likvidace potizistu. Ne zlepseni kvality vyroby a kontroly produktu. Ta se zabitim kritiku nezlepsi. Dozvedi se to pribuzni tech, co s letadlem spadnou.

    OdpovědětVymazat
  2. Pri tej havárii Boeningu v Etiópii zahynula celá rodina slovenského politika Antona Hrnka ,manželka a dve dospelé deti. Nechcem si to ani predstaviť, čo by som cítila a vedieť, že za to môže chamtivosť a amorálnosť amíckej korporácie.

    OdpovědětVymazat

Podmínky pro publikování komentářů