2. 2. 2023

Koluje po internetu...


Názor tankisty z pohledu techniky


T-34, zdroj

V posledních dnech vypuštěné zprávy o přesunu tanků Leopard, Challenger, Abrams či Leclerc na Ukrajinu mě vedou k úvahám, kam až jsou šílenci v USA a EU ochotni zajít. Během základní vojenské služby v polovině 80. let jsem sloužil jako řidič tanku.První jízdy na legendárním T-34, následně na modernizovaném T-55 a ke konci i na T-72. Na rozdíl od mnoha samozvaných „odborníků“ jsem na vlastní kůži zažil pobyt v železné rakvi po dobu dvou let, zažil jsem nespočet ostrých střeleb, zažil jsem jízdu pod vodou a další podobné „atrakce“.

Ukrajina nebyla 24. února neozbrojenou zemí. Disponovala dva a půl tisíci bojeschopných tanků, měla k dispozici kolem 4 tisíc bojových vozidel pěchoty. Stejně tak Ukrajina disponovala moderním velkým komplexem na výrobu obrněné techniky – charkovským tankovým závodem. Mimo to Ukrajina získala stovky dalších tanků a tisíce bojových vozidel pěchoty. Dnes je tato technika v drtivé většině sešrotovaná. O tom mimo jiné vypovídá množství videí (paradoxně i v mainstreamu), kdy jsem s údivem sledoval 50 - 60 let staré tanky T-55 či T-64. Laik to rozezná obtížně, protože je povětšinou ověšen pasivním systémem proti PTŘS (protitankovým řízeným střelám). Člověk, který tuto techniku zná, dokáže podle tvaru a pojezdového ústrojí tyto stroje rozeznat bezpečně.

 Pokud tedy za 10 měsíců Ukrajina ztratila 3 000 tanků a tisíce bojových obrněných vozidel, položme si otázku, co může změnit pár desítek tanků západní provenience. V prvé řadě, výcvik osádky tanku trval již za nás zhruba 6 měsíců v základním ovládání a další 3 - 4 měsíce potom secvičení osádky. A to mluvíme o mnohem jednodušší technice. Mnoho lidí trpí zjednodušenou představou, že řidič si sedne do korby, nastartuje a jede, střelec se chytí zaměřovačů a spouští a střílí, velitel koukne do periskopu a velí. Jenže řídit tank není tak jednoduché – zejména v terénu. Potřebujete odhad, máte velice omezený rozhled a řídíte padesátitunové monstrum, kde je minimální odpružení a každá díra může mít fatální následky na provozuschopnost tanku. Dále musíte ovládat technické parametry pohonu, musíte znát a provádět základní údržbu, musíte umět bleskově reagovat na pokyn velitele nebo střelce. Střelec se musí naučit základní znalosti fyziky, vyhodnocovat cíle, ovládat věž, zbraně a typy munice v závislosti na cílech, a rychle reagovat na velitele souběžně s pokyny řidiči na směr jízdy nebo přizpůsobení rychlosti.Velitel musí mít předpoklady pro rychlé a bezpečné rozlišení a stanovení cílů, stanovení priorit, koordinaci posádky, vyhledávání ve složitém terénu.To vše je pak nutné konat v bojových podmínkách a mohu vás ubezpečit, že to není nic jednoduchého ani při výcviku, kdy po vás nic nestřílí, nikdo vás neohrožuje a nejhorší, co se vám může stát, je vyčinění od nadřízeného. 

Pro ilustraci několik zajímavostí. Při střelbě z T-55, který disponoval pouze 100 mm kanónem s daleko menším výkonem, jste musel udržovat motor na 2500 otáčkách. Při menších otáčkách po výstřelu zpětný ráz motor zhasnul. Na promazání pojezdového ústrojí jsem spotřeboval 12 kg vazelíny a 3 hodiny času. Na tanky západní provenience budou muset být zaškoleni stovky ukrajinských branců. Mimo jiné pro ně bude zcela nová pozice nabíječe, protože ta v sovětské technice odpadla díky samonabíjecímu systému už od tanků T-64. Ze západních tanků tímto disponuje pouze francouzský Leclerc. Připočtěme k tomu jazykovou bariéru, naprosto odlišné systémy pohonu a systému řízení palby a rozdílnou munici. 

Obrovské problémy pak budou v logistice. Během druhé války byla noční můrou nacistických plánovačů přes 250 různých typů bojových a nákladních vozidel z celé okupované Evropy, různé typy munice, náhradní díly, opravárenské čety či pohonné hmoty.

Celá infrastruktura Varšavské smlouvy byla přizpůsobena sovětské technice. Ta je však podstatně lehčí než západní. Pokud bychom to teda převedli do normální mluvy, veškeré silniční mosty byly dimenzovány na 20 a 50 tun – což byla váha obrněných vozidel pěchoty a tanků. To samozřejmě platí i pro Ukrajinu. Je to jeden z důvodů, proč Polsko nakupuje korejské tanky Black Panther – podstatně lehčí než tanky Abrams nebo Leopard. Byl to mimochodem důvod, proč se uvažovalo o jejich nákupu i pro českou armádu. Abrams M1A1 váží 67 tun, M1A2 pak 71 - 73 tun, Leopard 2 pak 68 - 73 tun dle verze. Tank Abrams má v terénu rychlost 30 km/h a spotřebu 6 - 8 litrů paliva na 1 km jízdy. Leopard pak má spotřebu 5 litrů paliva na kilometr. Co však bývá největší nevýhodou Abramsu, je jeho turbínový motor, který trpí velkou poruchovostí. Mimochodem Ukrajinci vyrobili několik tanků T-80 s turbínovými motory a velice rychle od této varianty ustoupili.

Co tedy očekávat? Pochopitelně nic, výsledek bude obdobný jako s dělostřeleckými systémy ze Západu. Přibude několik tisíc mrtvých na obou stranách. 

Různé typy houfnic, které dostala ukrajinská armáda, jsou na tom obdobně jako ruské houfnice. Po 50 - 100 výstřelech je potřeba provést údržbu a povětšinou výměnu hlavně. Rusové provádí údržbu na frontě, Ukrajinci je musí odesílat do Pobaltí, Polska, Slovenska nebo k nám. S těmi tanky je to obdobné. V dodávkách munice a pohonných hmot je situace obdobná. 

Po vyřazení značné části energetických zdrojů došlo k velkému omezení železniční přepravy na Ukrajině. Dieselových lokomotiv je málo a odlišný rozvor kolejí neumožňuje dodávky lokomotiv z Evropy. Dalším aspektem je pochopitelně skutečnost, že všechny dodávky je nutné na hranicích Ukrajiny překládat.

V letech 1942 - 44 vládl na bojištích tank Tiger I. Byl to bezkonkurenčně nejlepší tank v podstatě bez soupeře. Jenže Němci jich vyrobili za dva roky 1341 a spojenci dokázali v roce 1944 vyrábět 8000 tanků měsíčně. Navíc vzdušná nadvláda nedovolovala Němcům nic víc než urputnou obranu odsouzenou k neúspěchu. V této opotřebovávací válce neměli šanci. A podobné vyhlídky čekají Ukrajinu. Mrzí mě to s ohledem na běžné obyvatelstvo, které bude zdecimováno. Ztratí značnou část mladých lidí a bude traumatizováno.

Ještě bych upozornil na jednu věc. Rusové od padesátých let mají totožné ráže zbraní a munice je plně kompatibilní po celou éru SSSR i Ruska. Můžeme se jen domnívat, jaké množství munice mají Rusové ve skladech. Je velice pravděpodobné, že výroba je v Rusku mnohem efektivnější a levnější než v zemích NATO. Ruský rozpočet na celou armádu činí 68 miliard USD, vojenská pomoc USA a EU Ukrajině činila za 10 měsíců 56 miliard USD! Efekt pro Ukrajinu? Stovky tisíc mrtvých a zraněných bez vyhlídky na úspěch. Zelenskyj nařídil novou vlnu mobilizace na vytvoření záloh 200.000 vojáků. Výsledek? Podle svědectví lidí ze Zakarpatí, kteří utekli před ukrajinskými náhončími z SBU do Maďarska, odvádějí do armády 16leté kluky. Nepřipomíná to něco?

Snad Vám tato moje stať pomůže při odpovědích na otázky možného dopadu nesmyslných kroků kolektivního Západu, které si jistě se svými spolupracovníky musíte chtě nechtě pokládat.Vždy jsem si myslel, že racionalita vůdců euroatlantické civilizace nedovolí přímý střet mezi jadernými mocnostmi, který nemůže mít vítěze. V poslední době o tom začínám pochybovat a s příchodem Petra Pavla na hrad v kombinaci s amazonkami typu Černochové nebo Pekarové-Adamové mě skutečně jímá hrůza a strach.


autor neznámý


12 komentářů:

  1. Ač jsem nebyl tankista, vzledem k přesným informacím od přítele tankisty musím potvrdit vše, co je v článku uvedeno. Pouze dodám, že zatímco koordinace obrněných jednotek SVO VS RF zajišťují moderní a obtížně detekovatelné spojovací prostředky, obnobná koordinace je u VSU prakticky znemožněna vzhledem k systematickému ničení jak spojovacích prostředků, tak zdrojů elektrické energie pro ně. Těch pár západních tanků je pouze prostředkem deziluzí ohledně jejich bojové hodnoty. Odletující věže Abramsů, kritická místa Leopardů a složitost ovládání Leclerců jsou nehledě na nadměrnou hmotnost známou vadou této techniky. Čtyřicetipalcové hlavně také nejsou to, co by dokázalo zničit vše od T-72M výše.

    OdpovědětVymazat
  2. Pardon, čtyřicetistopé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravte mě, pokud se mýlím. 1 palec je cca 2,54 cm. 40 palců je tedy cca 100 cm. 1 stopa je cca 30 cm. 40 stop je tedy cca12 m.

      Vymazat
  3. Ironicko satirický cinik
    1. či fábia či formula, sadnem a idem
    2. ako autor mylne píše že nie, proste sadnem do tanku a aj jazdím aj strieľam, Schwarcenegger ukázal ako sa to robí
    3. ak prišli o 3000 tankov, tých 10 z západu stačí, slovensku stačia 3 tanky a 2 stíhačky, proste lovensko si nedáme
    4. načo cvičiť posádku pol roka? strčím do ruky manuál ako naštartovať, hodiť rýchlosť, pokrútiť vežou a hotovo, čo je na tom ťažké?
    5. neironicky: mám oprávnenie na tanky aj bvp. vyklopil som tank na strechu, spadol zo žel. podvalu, zdochol v protitankovej priekope. ono to fakt ako autor píše, nie je to len posadiť a ideš
    juraj

    OdpovědětVymazat
  4. A jak jinak tu komedii pro média mají prodloužit? Všechny sklady bývalé Varšavské smlouvy jsou už prázdný, tak potřebují ještě vyčistit ty západní s veterány, aby všechny ty sklady mohly být opět naplněny "dokonalou, levnou, moderní a funkční" technikou od squirepb s.r.o.
    Jen problém té dokonalé, levné, moderní a funkční je, že byla vyvíjena proti sálámistům nebo křovákům, kteří se těch mnoha tunových neohrabaných monster báli. Proti rusům s jejich technikou nebo podobně číňanům je úplně k ničemu, jenže to v médiích ještě netuší, tak pššššt!
    nenimito

    OdpovědětVymazat
  5. S textem v podstatě souhlasím.
    Jen mi vadí "ten" Tiger I. Pravda, parametry byly na tehdejší dobu výjimečné, ale ne tak, jak by se zdálo. O tom, co je nejlepší v čemkoli a kdekoli rozhoduje především výsledek. Jestliže budete mít fotbalovou jednáctku ze samých hráčů typu Messiho, nevyhrajete. Protože na každou pozici potřebujete mít víceméně specialistu, přitom podle všech "čísel" byste měli s takovými hráči vyhrávat ...
    Ve válce rozhoduje účelovost. Jestliže máte tank , který je "nezničitelný" tím, co máte k dispozici, měli byste vítězit. Jenže realita je jiná.
    Počátkem VVV měla Rudá armáda jak T34, který Němci nedokázali jednoduše ničit i díky speciální konstrukci pancíře, a KV tanky, což byly v té době (1939-40) nejlépe pancéřované a nejtěžší tanky na světě! A Rudá armáda přesto prohrávala boje přece po začátku napadení Německem! Ano, obou tanků bylo rovněž v tu dobu málo. Ostatní tanky RA byly tzv. lehké a stačilo opravdu málo k jejich zničení. Sice se rozjížděla výroba T34, ale byly zde i jiné nedostatky, které velmi snižovaly efektivitu jejich použití - posádka neuměla provádět jednoduché opravy, nebyl promyšlený výcvik, vedení tankových bitev na počátku VVV ze strany RA nebylo rovněž efektivní a hlavně nebyla souhra vícero druhů vojsk. Němci se poučili a změnili typ náboje, který pro palbu používali a dokázali pak ničit T34 i z větší dálky.
    Čili zdá se, kdo má "nejlepší" tank, tak prohrává?
    Ne. Protože světovou válku rozhodl tank T34. Byl relativně levný, jednoduchý pro výrobu, postupně se zlepšovalo vybavení a palebná síla, vojáci začali svůj tank sledovat a studovat přímo při výrobě (!) od samého počátku a tím se poučili i o tom, jak provádět údržbu a opravy, změnila se postupně taktika tankových bojů. Navíc na závěr války přišel do sovětské výzbroje tank IS-2 a ten se stal i jedním z důvodů, proč "západ" tehdy neuskutečnil plán "Nemyslitelné" a jako i jedna z "maličkostí" odradil i prezidenta USA Trumena od použití atomové bomby na Rusko. Při přehlídce pro velitele "západních spojenců".
    Německé tanky měly jednu zásadní nevýhodu a to palivo. Tiger byl také náchylný k určitým typům poruch i poruch podvozku a jeho dojezd byl omezen vysokou spotřebou paliva. Údržba byla nákladná. Byl obtížný na přepravu a za blátivého počasí mu hrozila imobilita, zatímco v zimě hrozilo, že mu led a sníh ztuhnou mezi prokládanými koly typu Schachtellaufwerk, čímž se zasekla. Toto byl problém na východní frontě v bahnitém období rasputice nebo za extrémního chladu.
    Sovětské tanky snesly i "znečištěnější" palivo a - kupodivu - byly i spolehlivější při používání. Hlavně prakticky za každého počasí.
    Navíc právě těžké německé tanky donutily velení RA k objevení jiných možností jejich likvidace než "jen tankovou bitvu". Jedním způsobem bylo vytváření tzv. palebních hnízd, kde se soustředila palba na německé tanky z boku - nejeden německý generál po válce přiznal, že prakticky nedošlo k včasnému odhalení zamaskovaných sovětských palebních hnízd. Druhý způsob prý vznikl z nedostatku času a právě potřeby ničit německé tanky během přípravy ke Kurské bitvě v kabinetu Stalina. Byly to malé bombičky, shazované z nízce letících letadel na tanky ze shora, kde byl mnohem slabší pancíř. Byly to kontejnery o cca dvaceti kusech bomb malé velikosti a zasažená plocha tvořila "obdélník" a zvyšovala se oproti jednotlivé "velké" bombě šance na zásah. Bylo to jednak "levné" a hlavně se tyto "bombičky" snadno a rychle vyráběly, což bylo rozhodující.
    T34 chtěl Hitler okopírovat, ale do konce války se to Německu nepodařilo.
    Nejlepší tank je ten, který nakonec vyhraje válku a ne "jen" bitvu. A to Tigery nebyly. T34 vyhrál jako "mouřenín" II. světovou, IS-2 zase válku, která se nakonec i díky jemu nekonala.
    Tak který tank je pak nejlepší z té doby?
    Přehled tanků z té doby - odkazy na články:
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Tanky_druh%C3%A9_sv%C4%9Btov%C3%A9_v%C3%A1lky
    Bedřich

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když ono jde právě o to, že tank funguje jako takový outdoortankokempr do divočiny. A to právě ty západní mastodonti moc neumí, ty jsou stavěny na to, že se pomalu každý večer vrátí na základnu, připojí na zásuvku jako v autokempu, a dostanou plnou masáž s výměnou všech náplní.
      Což právě Téčka nepotřebují i několik měsíců. Taky jsem seděl párkrát s rajčáky v ruce a lítal s nimi po autoparku nebo Doupově, ať s Téčky nebo Geminami(2k12). A i když jsme byli v podstatě mladí, hloupí a nepolíbení, tak nebyl problém s drobnými opravami a plnou funkčností těhle "stařečků" v tonoucím se bahně, aniž by viděli měsíc autopark s fullservice.
      nenimito

      Vymazat
    2. Nemohl jsem to najít, proto jsem o tom nepsal, ale povedlo se. Většinu toho, co jsem psal lze nalézt v ruském seriálu a dílu 05---Velká-vlastenecká-válka---Kurský-oblouk, seriál měl ještě jeden překlad - Sovětská bouře.
      I když jsou ode mne určité výhrady buď k překladu nebo k údajům, v celku jde o objektivní pohled. Zatím lze ještě najít na uloz.to celý seriál - asi 19 dílů ve dvou sériích.
      Bedřich

      Vymazat
    3. Tank Tiger 1 skutečně neměl nepřítele v boji. Dobře vycvičená posádka byla v tanku nezničitelná za několika předpokladů. Prvním byla letecká převaha, druhým byla podpora další obrněné techniky - vesměs Panzer 3 ve verzi J a N, tím nejdůležitějším byla logistika. Tanků se vyrobilo 1341, značná část z nich byla zničena vlastní posádkou nebo letectvem, když jim došlo palivo nebo došlo k poškození pojezdového ústrojí. Ten tank samozřejmě měl spousty nedostatků. Měl slabý motor, obrovskou spotřebu paliva, byl extrémně složitý na ovládání a velmi poruchový. Díky silnému pancíři byl velmi těžký, což byl problém v měkkém terénu, jeho dojezd v bojových podmínkách dosahoval 50-70 km než mu došlo palivo, bylo-li potřeba vyměnit poruchový motor nebo převodovku, byla nutná demontáž věže, na přepravu bylo nutné mu vyměnit pásy za užší, odtah poškozeného stroje z bojiště byl téměř nemožný, jezdil na benzín, což bylo problematické v ruských zimních podmínkách. Po smrti es jako Wittmann a další neexistovala rovnocenná náhrada, protože výcvik nebyl jednoduchý a jeho efektivita v boji pak výrazně klesala. Tyto aspekty čekají všechny západní tanky na Ukrajině a budou se potýkat se stejnými problémy. Tento článek vyšel mimochodem na webu Kosa blogera Vlka 1. února a jeho autorem jsem já. Účelem bylo vysvětlit, že západní tanky nejsou žádnou "wunderwaffe", jak se nám snaží namluvit náš mainstream a nabourat často až "romantické představy" mnoha lidí, kteří viděli tank leda na obrázku. Zde je odkaz na originál.
      https://vlkovobloguje.wordpress.com/2023/02/01/reakce-na-vcerejsi-tankovou-kosu/
      ...a zde jsem pak slovy amerického plukovníka popsal, jaké prostředky mají Rusové k jejich eliminaci
      https://vlkovobloguje.wordpress.com/2023/02/02/reakce-na-druhe-tankove-cislo-kosy/
      Toliko tedy k tomuto tématu.

      Vymazat
    4. Asi jste mne opět nepochopil, jako vždy. Nepíši o tom, jak je který tank v boji skvělý, to často záleží na odvaze, vycvičenosti a hlavně inteligenci posádky. Psal jsem o tom, že ti západní mastodonti na ugru se k tomu boji vůbec nemusí dopracovat. Protože prostě nebudou mít po vypuštění do prostoru už po 14 dnech šanci si zabojovat, páč prostě budou po těch 14 dnech v outdooru potřebovat odborný servis západního autosalonu s 10ti servisními techniky vybavenými speciálními pc na ladění systému, co mají min. 10let praxe v šolíchání mastodontů:-)
      nenimito

      Vymazat
    5. To není o nepochopení. Jistě, jakákoliv technika je odvislá od lidského faktoru. Můžu mít horší techniku, ale pokud umím bezezbytku využít její potenciál, mohu zničit silnějšího protivníka. Já jsem tank Tiger 1 vybral jako zářný příklad toho, že ani "král tankové techniky na bojišti" je dobrý jen do té míry, do jaké je dobrá jeho posádka, jeho podpora a jeho logistika. Jinak pro vaše info - tanková technika je na tom dnes tak, že jeden den ostré bojové činnosti znamená dva dny údržby. Bude mít ukrajinská strana zajištěny dodávky náhradních dílů? Bude mít dostatek paliva (spotřeba se pohybuje v bojových podmínkách kolem 6-10 litrů na kilometr jízdy)? Bude mít vycvičeno dostatečný počet osádek (na jeden tank přibližně 6-10 tankistů)? Bude mít odtahová vozidla? Bude mít opravárenský dílny? Já nevím. Navíc si myslím, že řada té západní techniky do předních linií ani nedorazí a bude zničena při přepravě.

      Vymazat
  6. Všechny ty informace o výcviku,sladění,koordinaci jsou pravdivé,jedno ale nebylo řečeno.Pokud jste v boji a odněkud se vynoří nepřítel,musíte všichni v tanku reagovat intuitivně,automaticky.Co nejrychlejší přenesení záměrného bodu a zásah prvním výstřelem je velký problém.Proto vždy ti,kdo doplní jednotku po výcviku mají největší ztráty.To,co se v boji naučíte za dny,na cvičišti za měsíce a kdo ví jestli.
    Ještě s tou hmotností,proč se o tom rozdílu lže tady, nechápu.Naprostá .většina těch tanků jsou Leopardy 1 a ty jsou stejně těžké,jako 72.Dvojek a ostatních bude jen pár a kdoví kdy.

    OdpovědětVymazat

Podmínky pro publikování komentářů