7. 4. 2024

Tohle nejde nevyvěsit : -)


To byly krásné časy


Po pěti hodinách, jednom Neurolu, naučení látky o pět kapitol zpět, a jedné dobře mířené facce, jsem naučila svého vnuka rovnice o jedné neznámé, jako když bičem mrská.

Po zkušenostech s učením mých dětí (dokopaných terorem k vyššímu vzdělání), a následně mých vnuků, je mi líto, že jsem se nenarodila na malém ostrově, kdesi v Tichomoří, kde jedinou starostí by bylo sehnat si kus žvance, a spokojeně žít za šumění mořských vln a šustění větru v listech palmoví, zcela negramotná. Já už opravdu ve svých letech, kdy mám blíž do hrobu než do kolébky, nechci nikoho učit rovnice, gramatiku a bezobratlovce. Nejdříve své děti (mladá a silná), a teď jejich děti (stará a unavená). No, fuj! Kdo tohle vlastně naučil mě?

Poslední "učitelská" zkušenost mě donutila přemýšlet, zda já, coby dítě školou povinné, jsem měla taky takové problémy, a jak moje vzdělávání vlastně probíhalo. V každém případě pro moje rodiče bezproblémově. Nepamatuji se, že by se některý z nich zúčastňoval "rodičovských schůzek", jak jsem k tomu byla nucena později já, jako zodpovědný rodič. Nevzpomínám si, že by za mé učitele musel někdo z rodičů suplovat a učit mě doma třeba ty pitomé rovnice. Skutečnost, že jsem nebyla zázračné dítě, které se nemuselo učit, měla dopady na moji maličkost v podobě několika výprasků (zásadně od mamičky, neb tatíček byl humanista). Byla přesvědčena, že dobře mířená facka podstatně urychlí výchovný proces. Mamička měla mušku lepší než Vilém Tell.

Přes toto kruté zacházení nemám kupodivu dodnes pocit, že jsem byla týrané dítě. Naopak, není nic hezčího, než vzpomínky na mé dětství a mládí (když pominu vládu jedné zdivočelé strany).

Přes odpor můj i komunistů, jsem prošla do života řádně vzdělána, ke spokojenosti rodičů i své (což jsem ocenila až mnohem později).) Tak jsem začala vzpomínat, jak to vlastně ve škole tenkrát bylo.

Dost kantorů se zapsalo do mých vzpomínek asi až do mého exitu. Tak na příklad pár z nich: paní soudružka učitelka Válková vyučující nás češtinu stylem "Já vám to do těch palic natluču, i kdybyste to neměli přežít!".

Věřím, že moji spolužáci dodnes umí vyjmenovaná slova, vzbuzeni uprostřed noci a úplně ožralí, "bflmpsvz" by vysypali bez zaváhání. Absence jejich znalostí znamenala automaticky z diktátu pět, i když vše ostatní bylo bezchybně a krasopisně napsané. Krasopis, ano takový předmět opravdu existoval, a paní soudružka učitelka měla na naše výkony veliké požadavky, co se tohoto předmětu týká.

Když prohlásila, že můj písemný projev vypadá jako klínové písmo starých Egypťanů, a že si opíšu dvacetkrát "Píseň práce", abych si vypsala ruku, uronila jsem slzu. Namítla jsem, že by stačil jeden trest, proč mám psát zrovna "Píseň práce", že navrhuji třeba hymnu, že tohle mamička nerozdýchá. Neustoupila a já doma pilně psala, zatímco ostatní skotačili venku. Mamičce jsem se bála přiznat, že tuhle blbost píši za trest. Nebylo jinačího východiska, než drze lhát, že to píšu do zpěvu, pro kamarády, protože ve zpěvníku není a my ji musíme umět. Mamička, majíc o komunistech nevalné mínění uvěřila, že jsou tak pitomí. Já lhala a umírala strachy, že když kápnu božskou, tak mi navrch přidá opsat Shakespearův "Sen noci svatojánské", nebo Karafiátovy "Broučky". Měla obojí moc ráda.

Na pani učitelku Broučkovou vzpomínáme s láskou. Nebila nás, neřvala, a když bylo volno, vyprávěla nám staré antické báje. My poslouchali, jak Zeus zahýbal Héře, jak Helena vzala roha s Paridem, a co z toho bylo za melu. Na její vyprávění jsme se těšili, jak malé děti na pohádky, a makali, aby nám zbyl čas na další příběh. Být to dnes, tak jsem dysgrafik, psala bych jako prase, a neuměla po 30 letech "Píseň práce" (což by byla děsná škoda, no uznejte!). O antice bych nevěděla zhola nic, a ptala bych se, kde to spává, co to žere.

Pan soudruh učitel Klikar, matikář, přezdívaný Herodes, to bylo jiné kafe. Od šesté třídy do deváté jsme házeli korunky do kasičky svatému Antonínovi, ať nás příští rok má někdo jiný. Svatému Tondovi koupil farář nové šatičky, a my zase měli Herodese. Před jeho hodinou bylo o přestávkách ve třídě hrobové ticho. Zoufalci, kteří tušili, že ne vše ovládají, se snažili na poslední chvíli zachránit si kůži, a dohnat, co se dohnat v pěti minutách nedalo. Naivní troubové.

Zelené manšestrové sako, s koženými záplatami na loktech, kalhoty barvy neurčité, obočí jako Brežněv a postava taky taková, vlasy ala Einstein. Impozantní postava vkráčela do třídy za hrobového ticha, my stáli v pozoru jak vojáci na buzerplace. Obrovská ruka mávla, někteří sedli do lavic, některým se podlomila kolena. Během dvaceti sekund napsal z hlavy na tabuli příklad, dlouhý jako Lovosice, a rovnítko. Třída strnula a upuštěný špendlík by vydal zvuk bomby. Vyvolal pět nešťastníků k tabuli, a už to jelo. Za rovnítkem se rozechvělé ruce snažily vypočítat příklad. První zaváhání, a ozvalo se "Pět, sednout!", "Pomalej, tři, sednout!", "Blbej, pět, sednout!", "Ještě blbější, pět!", "Kuba se nám překonal, čtyři, sednout!". Nejblbějšího, vyprovodil ze stupínku pořádným pohlavkem.
Kuba je dnes, mimochodem, řádným profesorem fyziky na prestižní universitě v USA, a deset týraných studentů si vybralo po maturitách Matfyz. Můj oblíbený předmět, ať jsem studovala cokoliv, byl matika a mechanika.

Dnes by pana soudruha učitele odsoudili a zavřeli, že by zčernal. Za všechny ty pohlavky, štulce a modřiny na rukou, co nám udělal dřevěným pravítkem. Holky tahal za vlasy a vyhazoval na hanbu, čumákem ke zdi k umyvadlu v rohu třídy. Prostála jsem tam něco hodin, a přesto mi nic z probírané látky neuniklo. Když mi řekl, že tak beznadějně blbou holku ještě neviděl, že ubozí rodiče určitě nevědí, co zplodili za dementa, a mnoho jiných pochval tohoto typu, tak doma ani muk. Mamička by řekla, že to tak bude, protože pan učitel má vždycky pravdu. A já vím, že nebýt jeho, neuměla bych matiku, a měla bych odborníky diagnostikovanou lehkou mozkovou dysfunkci a zvláštní péči ohledně mého vzdělávání.

Námi milovaný učitel na chemii, zvaný Nuklid. Starý pán, který měl být už dvacet let v penzi. Kdysi vyučoval latinu, a protože komunista nějak nestíhal vyškolit během jednoho roku soudruhy dělníky na kantory, nechali ho učit chemii. Zásadně dával za jedna, a když už bylo opravdu zle, a někdo nevěděl, že H2O je voda, tak chytil nemilosrdně, bez slitování za dvě. Já k tomu přihodila (nevím jak) ještě H2SO4 a tím moje vědomosti o chemii končí.

Na druhou stranu jsme díky němu, vedli zuřivé debaty, jestli je lepší zlo činiti nebo snášeti (Kubík dokonce zlomil Baxovi nos, když mu došly argumenty). Řešily se filozofické otázky tohoto světa, o smyslu bytí a nebytí. Platon a spol. To byla Nuklidova parketa a na ní nás naučil tancovat. Hyperaktivita, byla ovšem i tímto milovaným kantorem, přísně zakázána. Takovýto jedinec byl potupně vykazován ze třídy za dveře.
 
Shrnuto a podtrženo: nás, chudinky, nikdo nikdy neuznal za nemocné dyslektiky, dysgrafiky, dysjánevímco, za postižené mozkovými dysfunkcemi, nebo hyperaktivní. My jsme byli prostě blbí, nebo neukáznění. Dostali jsme po čumáku, mnozí hned při projevu blbosti a nekázně ve škole, mnozí až doma, když matky, popřípadě otcové, přečetli poznámky nebo vysvědčení. A bylo vymalováno. Škola se s námi nemazlila a díky za to. Rodina nám dala mantinely i za to dík.

A tak se stalo, že když můj milovaný vnuk, po pěti hodinách nechtěl pochopit, jak se počítají rovnice, a Neurol přestal působit, použila jsem onu starou metodu mojí mamičky a Herodesa. Trefila jsem se přesně, facka sedla a stal se zázrak: vzápětí jsme počítali zcela bezchybně jednu rovnici za druhou.  Z matematiky máme za jedna. Že neumí jíst příborem, už nějak přežiju.

autor neznámý

26 komentářů:

  1. ironic saty cynic
    nie nie nie, deťom treba dohovárať, rozprávať sa s nimi

    keď som v piatom ročníku ZŠ nastúpil do jazykovej školy, to bola hrúza. Hrubá kniha plná textu. to bolo týranie

    na strane druhej moje dieťa som dal už v škôlke na angličtinu, naučil sa moter brater sister fate a ROBOT
    na základke som ho znova dal na angličtinu, doniesol mi knižku plnú obrázkov a moter broter sister foter

    išiel na prijímačky na strednú, no reku, objemy, povrchy, rovnice, kvadratické rovnice, nerovnice, sinus cosinus, vetné členy, slovné druhy, tak ako ja v osmičke.

    skončil vynikajúco, a dva roky sa matiku neučil

    Juraj

    OdpovědětVymazat
  2. Toto téma má pro mne zvláštní význam.
    Uvědomuje si někdo, že to, že dnes je to naprosto jinak, tj. upadá to a dějí se ty všelijaké (neo)liberární hokuspokusy, že za to mohou PRÁVĚ tyto generace? Nejde o ten "zdivočelý systém", to by bylo fuk, ale jde o to, že po jeho KONCI nikoho ANI nenapadlo - pořádně a důsledně - kontrolovat, co SE děje ve školách?
    Tehdy jsem pomáhal v pozadí těm několika, kteří se snažili PRÁVĚ o tohle a - ta bída a běda - právě TAKOVÍ rodiče tehdy mávali rukama a po svých ratolestech vyžadovali jen a pouze takový prospěch, aby se dostali někam, kde by získali "kvalifikaci" na nějaké to pohodové místečko po studiu (typu neziskovek) ... Velmi málo z nich se zajímalo, co jejich dětem "lijí" za bludy do hlaviček.- A výsledek? Počkejte cca ještě 5-8 let a přidou první dokonale vymyté gnerace. To je jen tedy otázka času. A je to nevyhnutelné.
    Měla by pokleknout a vzdát poctu tomu "zdivočilému systému", který, blbec, nechtěl nic jiného, než aby člověk pracoval, co nejpoctivěji, co nejlépe a nesl za sebe odpovědnost. Jak se ukázalo, tak to bylo naprosto divoké a šílené ... a nepřijatelné ...
    Proč ten význam? Viděl jsem až příliš zničených osudů kvůli starosti o zachování úrovně vzdělávání. Nejde o nic jiného, že totiž přichází generace, které budou velmi úzce "specializované", ale naprosto bez sanistatného chápání souvislostí. A jestliže "starý" boloňský systém umožňoval "kiksy", tj. našli se ti, kteří systém překonali (cca1 až 2%), tak takových případů bude o mnoho méně! (cca 1 až dvě promile!)
    Sorry, ale nepovažuji to za humor. protože TOHLE je budoucnost. Vždyť platí - jaká mláderž, taková budoucnost. .. ale co raději končím.
    Bedřich

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lidé prostě díky výdobytkům hloupnou, nemají zájem o to být vzděláváni, ale o to mít maturitu, né ji dokázat, a nejlépe i ing.arch. nebo bůhví, co ještě.
      Ono s tím souvisí i ty aféry o kupování titulů.

      V 19. století mělo asi 5% populace maturitu, možná až do 50tých let minulého století, ale i ti, co ji neměli se i sami uměli vzdělávat v pro ně zajímavých oborech. Prostě dřív lidi ZAJÍMALO vzdělání čehokoliv jakkoliv.
      Dnes chtějí pouze tituly a osvědčení a absolvování hovadin, protože jim to systém prostě chce umožnit.... a vydělávat na tom poměrně hoooodně.
      Když tehdy někdo chtěl Výuční list od pekaře, tak dokud si ten starší zkušený pekař myslel, že to neumí, tak prostě nic nedostal. Dnes stačí aby uměl něco spočítat, alespoň se podepsat, rozlišil mouku od cukru a má výučák na pečení... hnusu.

      Prostě vytvořili za 100let ze vzdělání obrovský systémový byznys, z kterýho v podstatě vypadávaj nevzdělanci s hromadou titulů:-)
      Navíc placený z našich daní, kde nejvíc schrábnou nevzdělaní manažeři škol a úřadů, nikoliv učitelé. Ani nechtějte vědět, kolik dnes má "obyč" úřednice třeba na Krajském školském úřadě, protože když nabídnou nástup jen 60, tak do roka uteče jinam. A těch tam je, aby zvládli přerozdělit "dotace" z eu, co jim nejdřív musíme tak 2-3x tolik dát, aby mohli přerozdělovat. A kolik dalších úředníků to přerozdělování školství hlídá ani nemluvit... prostě několikero hooodně patrových baráků.

      Oni prostě Potřebují mít přenaplněné stavy, protože za každého "hrozněchytrého" dostane škola příspěvky, co uživí min. dalších 10 úředníků na kraji, který musí vytvořit plány pro přidělování dotací, a dalších 20 je kontroluje, jestli to přerozdělují správně.

      Něco úplně jiného jsou placené střední a vysoké školy, ale ty jsou pro "smrtelníky" v podstatě nedostupné. Málokdo má v rozpočtu čtvrtmega na rok studia. Ale tihle "nesmrtelní" končí v pozicích, o kterých 99% lidí ani není, že vůbec existují. Protože prostě umí... což podle mne bude těch 5%, co mívali v 19.století tu maturitu.

      Si koneckonců může dnešní systémově otitulovaná mládež zkusit najít maturity z 19.století. A schválně, jestli je dají... podle mne ne.
      Třeba tady
      https://www.pedagogicke.info/2020/06/ze-socialnich-siti-z-mestanky-ho.html?view=sidebar
      nenimito

      Vymazat
    2. Asi nejhorší výdobytek co se hloupnutí týká, je paradoxně masový přístup k informacím internet. Není třeba něco cpát do hlavy, protože si to kdykoli kdokoli může najít tam.
      Ano je důležité umět hledat informace, ale nějaký ten základní soubor vědomostí je základ. A nejde jen o informace samotné. Ale i o způsob fungování mozku a s tím pak spojené další aspekty jako tvorba charakteru, podle mě imunita, interakce s okolím atd.

      Jinak také patřím naštěstí k těm, co dostávali rákoskou přes pazoury, pohlavky až si potížista dal druhýou pecku o lavici, klečelo se v koutu. A na ty "nejbrutálnější" učitele vzpomínám nejraději a s největším respektem.

      Vymazat
    3. Málokto chápe, že učiteľ nie je o tom, aby vás niečo naučil, ale aby ste sa naučili seba učiť. Všetky tie tzv. zbytočné tisíc stranové predmety ktoré sme museli vedieť sú o posilňovaní mozgu. Ak chceme svaly, ideme do posilňovne. Ak chceme mozog, učíme sa ako deti zbytočné veci.
      Pracháči dajú decká do súkromných škôl a tam je režim porovnateľný s vojenskou službou a týraním.
      Nepracháči vychovávajú ovce na porážku.
      Atakdále...
      Juraj

      Vymazat
    4. Juraji,
      píšeš "učíme se zbytečné věci". Pravdou je, že to, zda nějaká naučená informace byla zbytečná, můžeme tvrdit až na konci života.
      Jsem tu nas světě za pět minut půl století a čas od času jsem rád, že mám v hlavě do té chvíle zbytečnou informaci.
      Ne nadarmo se říká, že štěstí přeje připraveným.

      PS: Počítám se za nepracháče a upřímně řečeno, mě docela nasíraj kecy, že vychovávám ovce na porážku. Určitě nejsem sám, tak příště laskavě uber na plynu!

      Vymazat
    5. Zasa sme sa nepochopili
      literatúra, dejepis mi bol na nič, ale pre historika je na nič ŠTR
      chémia mi je na nič, ako pre chemikov a biologov ŠTR

      je to o tom, že sme sa museli naučiť kvantum informácií a neskôr ako píšeš sa vyselektovalo kto čo potreboval. Matikar išiel na matfyz, literatúrar na herectvo, chemik na chémiu atd.
      Nič z toho ale nebolo zbytočné, mozog je ako sval. Z nám nepotrebných info nám zostali základy do kvízov a na krížovky, a v tom čom pracujeme nahrádzame info novými poznatkami.

      pokiaľ nemáš tabletové deti tak sa láskavo neurážaj, jasne je v článku uvedené, že je to vec rodičov a školstva. Ja som tiež jednoduchý človek a všetko som dosiahol lebo som chcel a tlačili ma. Ale máš rodičov, ktorým je to jedno. Takže opakujem že vychovávajú ovce.
      Juraj

      Vymazat
  3. To, že nikto, ani rodičia, nekontroloval, čo sa po 89. deje na školách, bolo práve dôsledkom toho, že sme boli vedení k rešpektovaniu autorít, tých skutočných a aj tých papierových, a okrem toho sme mali v sebe zakorennú dôveru v to, že predsa spoločenské a štátne inštitúcie slúžia k výchove naozaj vzdelaných a zodpovedných členov spoločnosti. Desaťročia tejto skúsenosti nás nepripravili na to, že nám sem začnú nenápadne pretláčať všetky tie západné "hodnoty". Pamätáte? Začalo sa to "právami dieťaťa"! Nie povinnosťami a zodpovednosťou ako študenta či človeka, ale právami! Pestovanie egoizmu a sebastrednosti všetkými prostriedkami. Dovoliť všetko, veď predsa sa dieťa vyvíja a SAMÉ nejako dospeje k tomu, ako žiť. Žiadne karhanie, výčitky , mantinely a už vôbec nie tresty, veď preda PRÁVA! Z rozmaznaných deciek bez hraníc, zvyknutých, že je po ich, vyrástla generácia tzv. snehových vločiek, ktorá, keď nie je po ich a prídu nejaké problémy, tak sa poskladá. A čo je najhoršie, aj naďalej sa v deťoch vo veľkom pestuje egoizmus . Zachytili ste? Vôbec nie ojedinele majú utkvelú predstavu, že starším a starým nemá byť dovolené voliť, napríklad! Takže v tom s tebou súhlasím, vôbec ma neteší budúcnosť spoločnosti.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak isto mám skôr na socialistické vzdelávanie dobré spomienky. Hlavne nás niečo naučili, aj keď sa to dalo asi lepšie a inak. Problémom už vtedy bola rôzna kvalita učiteľov, kde sa niektorí zapísali príliš negatívne. Ono nejaké to šťuchnutie ukazovátkom a nejaká tá vyúčná facka, to je v poriadku, ale musí to byť pridelené spravodlivo a "po zásluhe". Čo nie všetci dokázali. Tak či tak, podľa výsledku možno povedať, že bol onen prístup skôr na niečo dobrý, než prístup súčasný.
    Ku tomu odporúčam pridať efekt moderných "vakcín" a máme obraz ktorý máme.

    OdpovědětVymazat
  5. Michale a spol!
    Jsem emeritní pedagog odborných předmětů dřevařství na SŠ a na školách jsem působil v letech 1981 - 2011, takže jsem zažil oba systémy a mám možnost věcně srovnávat.
    Pokud srovnávám systémy školství, tak socialistický školský systém byl v letech 1961 - 1985 nejlepší možný a pokazila ho novela, která zařadila učňovské školství do středního. Do té doby existovaly směrná čísla, respektující potřeby společnosti a existoval princip vertikální a horizontální prostupnosti SŠ. Na průmyslové školy se žáci dostávali z 9. třídy ZŠ, 1. ročníku učňovky, 2. ročníku učňovky a po absolvování učňovky (vertikální princip). Na SVVŠ se žáci dostávali z 9. třídy ZŠ nebo z 1. ročníku libovolné SŠ (přípravky pro studium na VŠ).
    Reforma školství v roce 1986 zavedla na ZŠ množinovou aritmetiku a ideově sjednotila učňovky, průmyslovky a SVVŠ do tzv. středního školství. To byla ideová příprava pro dnešní fašizaci školství.
    Dnes neplatí celostátně žádné obecné pedagogické dokumenty (klasifikační řád, osnovy studijního oboru, základní učivo oboru či školy).
    Současní pedagogové by si za socíku ani neškrtli, protože se tenkráte zkoušely znalosti a ne ideové sračky. A jak říkal nejmenovaný tajemník UV KSČ "" kdo chce učit musí vědět a kdo chce vědět musí se učit!!"". Tečku za vzděláváním udělala změna hodnocení výkonu žáků. Původně klasifikační řád objektivně stanovoval úroveň znalostí žáka na základě výsledků hodnocení (ústní zkoušky, písemky, testy, samostatné práce) pěti stupni:
    1) výborně (žák zná problematiku, pojmy a dokáže je samostatně aplikovat na řešení zadaného problému)
    2) chvalitebně (žák zná problematiku a pojmy, ale nedokáže je aplikovat)
    3) dobře (žák zná základy, v pojmech vykazuje chyby a nechápe problematiku tématu)
    4) dostatečně (žák vykazuje značné neznalosti pojmů a nedokáže reagovat na návodné otázky)
    5) nedostatečně (žák nezná pojmy a problematiku tématu a nedovede reagovat na návodné otázky)
    Toto je nepřesný a zjednodušující výklad klasifikačního řádu, který umožňoval objektivní hodnocení výkonu žáka bez zavádějících popisů a tvořil právní rámec objektivního hodnocení (zda byl dodržován toť otázka).

    Jako emeritní pedagog (76 letý) a bývalý žák školského systému (ZŠ, UŠ, SPŠ, VŠ) mohu konstatovat, že současný školský antisystém je určen k rychlé likvidaci vzdělanosti Slovanů a jejich degradaci na otroky.
    Návdavkem dám mé paměti.
    v roce 1969 jsem coby žák 1. ročníku VŠLD absolvoval cvičení z deskriptivní geometrie. Cvičí Doc. Husárik byl pedant na metodiku a jeho základních 21 úloh DG bylo postrachem studentů. I odhodlal jsem se vystoupit na cvikách a pronesl jsem s. docentovi památnou větu. ""Těch vašich 21 úloh jsou strašně abstraktní metody"".
    Soudruh docent se na mne podíval jako na vola a pak odvětil (A ČO NIE JE?). A po třech sekundách upřesnil (ABŠTRAKTNÉ). Až po 30-ti letech jsem pochopil, že DOC. Husárik mi sdělil vše podstatné a více nebylo třeba. Tenkráte jsem řešil podobný problém žáka co se ptal ""a proč se to učíme"". Při pohledu do vyděšených očí prváka oboru truhlář jsem pochopil Husárika a formuloval pravdivou odpověď následovně.

    OdpovědětVymazat
  6. To be continue......
    Pokud se hodláte živit truhlařinou tak znalosti, které vám předkládám a vysvětluji budete nutně v praxi potřebovat. Pokud se hodláte živit prodejem trenýrek v kaufu, tak tyto znalosti pochopitelně potřebovat nebudete.
    Po dvou letech jsem řešil podobný problém, kdy třeťák se snažil zabít vyučovací hodinu dotazem ""a k čemu nám to bude?""
    Pozorně jsem se zadíval do těch posměšných očí a odpověděl lapidárně a věcně. ""Vám nikdy k ničemu!!""
    Soudy vyslovujte srozumitelně, věcně, přesně a korektně!!!

    Ďuro Trulo alias Somárik Sprostučký, příšerně nasratý valašský staříček

    OdpovědětVymazat
  7. Čo vlastne chceme od detí?
    Článok mi príde veľmi smutný. Snaží sa poukázať na neschopnosť či nezáujem dieťaťa, no v skutočnosti odhaľuje neschopnosť odovzdať deťom informácie bez použitia násilia.
    Každý dospelý by si mal uvedomiť, že už nežijeme v minulosti. Žijeme v modernej dobe, kde tú najmladšiu generáciu nazývame screenermi.
    Deti žijú v obrazovkách. Keď niekde vidia napísanú rovnicu, je to pre nich abstraktný pojem. Nerozumejú tomu. Potrebujú k tomu obraz, skutočnosť.
    Problém nie je v tom, že deti by boli hlúpe. Je v tom, že im nedokážeme vhodným spósobom odovzdať vedomosti.
    Deťom sa nechce učiť, memorovať text, lebo si ho kedykoľvek v krátkom čase môžu nájsť na internete. A ruku na srdce, maĵù pravdu, čiže ich myslenie je racionálne.
    Za tohto stavu je teda neefektívne nasilu tlačiť deťom do hlavy vedomosti. Za týchto podmienok je užitočné aj racionálne naučiť ich myslieť. Vysvetliť im, že všetko naokolo sú javy, ktoré niečo spósobuje a to sů faktory, činitele. Následne im ukázať vzťahy medzi činiteľmi. Čiže tou najdóležitejšou vecou je naučiť deti klásť správne otázky.
    Konienkoncov, nie je dóležité, aké má človek vedomosti, ale ako si dokáže poradiť s riešením životných situácií.
    Na jedinom videu s rozsvietením žiarovky sa dá pohodlne vysvetliť značná časť fyziky a bez faciek.
    Tak, čo vlastne od tých detí chceme?
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezké, ale použitelné pouze v případě fungující elektřiny, přesněji internetu.
      Pak stačí jeden dobře mířený blesk, větší vítr, větší sluneční erupce, zemětřesení, řidič či pilot, kterého postihne v nesprávnou dobu a na nesprávném místě mrtvice, špatně se vyspalý despota v sousední zemi, atd., atd. a rázem je internet pryč. Klidně i na několik dní, může být i týdnů či měsíců pokud by došlo ke kaskádovému efektu na trasnformátorech.

      Jak budou společnosti platní bez jediné facky vychovaní inženýři, opraváři, technici, které systém naučil se spoléhat na neustálý přístup k internetu, když nebudou náhle vědět, jak a z čeho vyrobit to či ono? K čemu nám pak bude, že "ich myslenie je racionálne"?

      Vymazat
    2. Milanovi z lásky!
      Milane! Žádný učitel se dobrovolně nesnížil k výuce memorování množiny poznatků žáky!!! Tento memorovací stav je poslední zoufalý pokus jak do žáků dostat nějaké informace, pokud vzdělávání selže (pro nezájem, neschopnost nebo snahu zneužít systém - rychlokvašky byly vždy a všude).
      Osobně jsem se bránil tomuto didaktickému zoufalství tím, že jsem při zkoušení kladl tzv. problémové otázky (odpovědi měly vyřešit dotazovaný problém, což nešlo bez znalostí, logiky myšlení a hrstičky zvládnuté abstrakce).
      Mnohokrát se mi dostalo odpovědi nechápavého žáka ""ale to jsme se neučili"".
      Takový žák dostal za 4 a otázku k dobru ""proč se vlastně učíme?"". Byla to pedagogická dřina, ale po třech letech působení na kolektiv třídy se začaly projevovat první VLAŠTOVKY. Školství má vždy obrovskou setrvačnost (nelze změnit za jednu generaci žáků a učitelů) a společenskou kotvu (poptávku po odbornosti, ideologické deformace, právně relevantní metodiky). Na druhou stranu devastační trendy školství jsou snadné, rychlé a oblíbené všemi (žáky, rodiči i učiteli).
      Žáci se NEMUSÍ učit (povinnost je prý zlo páchané na mladých) a proto ty nové motivační šaškárny (studenti určují co a jak se bude učit).
      Rodiče jsou bezpracně blíže k cíli získat pro děti glejt o vzdělání (lhostejno zda hodnotný, stačí společensky akceptovaný). Proto již tři desetiletí nechodím k doktorům ani zubařům (raději bez zubů, ale živý).
      Učitelé nemusí mít výsledky a stačí být angažovaný (byť neznalý) a nechat se vléci davem (současný učitel hadr, rodič hůl a žák manipulátor). Viz argument "děti majú pravdu bo logicky všetko nájdú na internetu až to budú potrebovat". Dodávám jen aby nebylo pozdě a neboli co na to ABŠTRAKCIA tolik podobná myšlení (soudy laiků mne vždy poděsí!!).
      Školský systém, který nepracuje s psychikou žáka a třídy není systém, nýbrž čirá destrukce. Atributy psychiky člověka jsou:
      1) vnímání (smysly - zrak, sluch, čich, hmat, vněm tepla)
      2) myšlení (tvorba abstrakcí - paměť, logika, představivost, kreativita)
      3) sdílení (řeč - hlásky, slova, věty, symboly (čísla, ikony, obrazy))
      Pokud u školáka (6 let) je některý z atributů zanedbaný či absenduje, je tento příšerně hendikepován a nedokáže držet krok ve vzdělání s vrstevníky, což nejenom jemu způsobuje trauma (obranou je nezájem o vzdělávání, segregace mezi vrstevníky a vznik band - part, sekt), ale rodičům i pedagogům dehonestuje jejich snahu o vzdělávání a výchovu dětí. Pak je snadné naskočit na zkratky jako je hledání viníků, tlak na omezení učiva a znalostních nároků (zkoušky).
      Ďuro Trulo příšerně nasratý valašský staříček

      Vymazat
    3. Michale, už ste niekedy zažili týždňové výpadky elektriny či internetu?
      Myslím si, že prístup detí k vedomostiam by bol asi ten najmenší problém.
      Tu ide o niečo iné. Máme možnosti, ktoré naši predkovia nemali, ale participovali na nich. To, čo máme sa tvorilo po generácie, vlastne ani nevedno odkedy. A čo teraz, zahodíme to a pôjdeme po starom? Napľujeme našim predkom do tváre alebo to v maximálnej miere využijeme?
      To, čo máme, nám dáva možnosť žiť užitočnejšie. Učiť sa len to, čo potrebujeme. Sú denné činnosti, ktoré sa človek radšej naučí naspamäť a potom tie sporadické, ktoré si doštuduje situačne. V oboch prípadoch sa ušetrí čas aj zbytočná námaha. Nebolo by lepšie nechať veci prirodzene plynúť?

      Vymazat
    4. Ďuro Trulo, tá generácia sa volá screeneri. Nie pre nič za nič, ale preto, že je to jej atribút. Ak teda žijú v obrazovke, je treba ich osloviť tam. Čiže skrz obrazovku evokovať ich abstraktno. Nie naopak, lebo ich môžme duševne dokaličiť.
      To znamená, že problém nie je v deťoch, ale v spôsobe ich vzdelávania, ktorého zastaralá zotrvačnosť doslova morduje najmladšiu generáciu. Toto nie je kritika učiteľov. Tí sa všemožne snažia deti zaujať. Problém je na strane tvorcov učebných osnov a metód.
      Na jednej strane dochádza v spoločnosti k rýchlej digitalizácii, čomu sa najmä staršia generácia všemožne bráni a na strane druhej chceme deti vyučovať metódami spred niekoľkých desaťročí.
      Deti sú rýchlo adaptabilné, stačí len nájsť spôsob ako. Napríklad deti v školách obľubujú interaktívne tabule. Chcú byť aktívne, zabávať sa a pritom sa niečo naučiť. Ale hlavne, rady medzi sebou súperia, súťažia. To je motor, na ktorom by mohlo byť moderné vzdelávanie postavené. Škola hrou.
      Až časom by sa deťom po dávkach, varením žaby, začala spomínať aj zodpovednosť za to, čo robia, aby vedeli, že výsledky ich činnosti sú pre spoločnosť dôležité a neodflákli to.
      Milan

      Vymazat
    5. Pro bezejmenného z 8:41

      Zřejmě vám unikla pointa. To, jak je školství nastaveno teď, je dříve či později cesta do pekel. Je to jízda bez záložního plánu.
      Dříve či později se něco podělá - buď díky přírodě nebo člověku (ne nutně globálně, lokálně to také stačí).
      Naši předci by s tím takový problém neměli - škody by mohli napravit s tím, co měli, co znali, co uměli. My už tu možnost, právě díky absenci "zbytečných" vědomostí téměř nemáme a s postupem času o ní přijdeme definitivně. Bez internetu a mobilu už nyní jsme ztraceni. A to se ještě do všeho začíná montovat UI - prý kvůli našemu pohodlí (to určitě!)

      A další věc - už tu zaznělo několikrát - osvojování si byť zbytečných informací má zásadní vliv na funkci mozku a já dodávám, že i na schopnost komunikovat s okolím (z očí do očí). Dnes si mládež bez mobilu není schopna hrát. Neumí si totiž zábavu vymyslet, protože o to se jim stará právě mobil. Nejsou schopní komunikovat napřímo, protože při řeči nelze používat smajlíky, heštegy a další důležitosti. Uniká jim řeč těla, nerozumí humoru, nechápou ironii, intonaci, zkrátka nic, co dělá z řeči komplexní komunikaci. Jejich mozek je totiž díky obrazovkám mobilů, počítačů a televize o tuto schopnost ožebračen.
      Takže naopak - předkové by se asi v hrobech obraceli, pokud by shlédli, jakým směrem se ubíráme. Takže naopak zo, co se dnes děje s výukou, je plivání do tváře předků.

      K vaší argumentaci mě napadá - že cesta do pekla vede přímo a je dlážděna dobrými úmysly.
      To vámi zmiňované přirozené plynutí, prosím bez urážky, moderním liberalismem. Já to vnímám přesně obráceně.

      Vymazat
    6. Problém (vážný) přiblížím na jednom příkladu.
      Bylinkářství
      Vědomosti, znalosti, zkušenosti v tomto oboru se hromadily tisíce let. V drtivé většině se předávaly ústně - čili v dnešní terminologii biflováním.
      Dnešní trend je - nač se učit všechny bylinky, jejich účinky, použití, dávkování, míchání, případné kontraindikace, když si lze vše zjistit ťuknutím prstem do displeje mobilu? Proč si plnit hlavu zbytečnostmi?
      Informace sice sou dostupné na internetu, ale je jich jen část. A i to málo, co se tam dostalo, je systematicky nenápadně mazáno a překrýváno používáním novými syntetickými náhražkami. Za jednu dvě generace nenápadně zmizí i tištěná forma starobylých informací. Pak bude stačit stisknutím klávesy odstranit poslední zbytky uložených informací a znalosti získávané po tisíce let budou v trapu. Nebude nikdo, kdo si je jako zbytečnosti naládoval do hlavy a mohl je předat dál. Bude mít lidstvo čas další tisíce let znalosti opět získat?

      A tak to je defakto se všemi řemesly, které mají historický původ. Postupně je nahrazují technologie, automatizace, robotizace a speciální aplikace. Člověk je odstavován jako neefektivní a zbytečný - pro jeho dobro.

      Vymazat
    7. Michale, my už predsa sme na ceste do pekla.
      Na Slovensku sa minulý rok narodilo najmenej detí v ére samostatnosti, dokonca najmenej za posledných 100 rokov.
      V Japonsku sa minulý rok narodila len 1/3 deti v porovnaní so 70-imi rokmi.
      V Južnej Kórei je pôrodnosť 0,7 na ženu a klesá, lebo ženy tam nechcú rodiť.
      V Číne už druhý rok v rade došlo k úbytku obyvateľstva.
      V Európe pôrodnosť neúprosne smeruje k 1.0 a nepomáhajú ani migranti.
      Všetky spomenuté krajiny sa snažia stimulmi zvýšiť pôrodnosť. Bezvýsledne.
      Pre koho to všetko ľudia teda robili? Pre koho sú tu tie nové technológie? Pre koho bola celá ta generačná snaha o ľahší a jednoduchší život?
      Vymierame a zrýchľuje sa to. Namiesto toho, aby sme deťom vytvorili svet, v ktorom sa oplatí žiť, ničíme ich a ukazujeme, že svet nie je pekným miestom pre život.
      Za to všetko môže strach. Ten prvotný strach z neznáma.
      Deti dokážu zvládať nové technológie, tí starší sú už na tom horšie. Boja sa ich. No tým najhorším je fakt, že nikto nevie tie technológie ovládnuť a už vôbec nie ohraničiť ich možnosti. Preto sa všemožne snaží zadusiť človeka. A vlastne to ani netreba, príroda neefektívne exterminuje. Bude to rýchlejšie ako sa zdá, pokiaľ s tým niečo neurobíme. A tým začiatkom by malo byť nová výchova detí smerom k úžitku.
      Milan

      Vymazat
    8. Michale, početnosť nových generácií klesá, ale počet nových užitočných informácii, možných vedomostí, stúpa.
      Ako chcete väčšie množstvo potenciálnych vedomostí natlačiť do menšieho počtu ľudí?
      Napadlo Vám že ten internet má práve plniť funkciu externej pamäti, aby ľudstvo zvládlo túto dobu absorbovať?
      Nič tu nie je dlhodobo zbytočne. To zbytočné príroda vylúči.
      Milan

      Vymazat
    9. Michale, jednička s hvězdičkou!!

      A pro in modernisty dva důležité příklady:
      1) anglický film ZARDOS z konce šedesátých let (po prve jsem ho viděl ve Zvoleně v kině Slovan v roce 1969 a dnes ho mám stažený a dabovaný v češtině.
      2) článek ruského profesora na pařížské universitě madam Kirí pod názvem PÁTÉ PRAVIDLO ARITMETIKY o neschopnosti logického uvažování posluchačů a profesorů této VŠ. Pokud ihned vyřešíte uváděný příklad jste na tom relativně dobře. Pokud vyřešíte všechna 4 řešení (2 dobrá zrcadlová a 2 zlá zrcadlová) jste mimořádně logicky vybaveni a pokud najdete i chybu zadání vzniklou špatným překladem z ruštiny do češtiny jste prostě skvělí.
      Článek gugle maže, ale je umístěn na vebu Nová Republika někde v roce 2012+-
      Jinak vyhledávač JANDEX ho najde s přehledem.

      Přeji nový pohled na svět a abstrakci lidské mysli.

      Ďuro Trulo

      P.S: Michale a bude hůř, zatím mám pravdu s těmi 90-ti procenty, ale ke stovce není daleko.
      staříček

      Vymazat
    10. Já bych to celé shrnul asi takto:
      Defakto vše, co Systém vytvářel a vytváří, zavádí do našich životů, tu není pro naše blaho. Ani pro to, aby nám ubyla práce a přibyl volný čas na záliby, koníčky, aby se náš život stal plnější, příjemnější, zdravější, delší.
      Naopak, vše jen a pouze pro přesouvání majetku a hlavně moci do několika málo rukou na úkor lidstva. Vše je tu pro snížení vědomostí, empatie k druhým lidem a okolí, pro zotročení všech a všude, pro snížení populace, pro snížení schopnosti samostatně uvažovat, dávat si věci do souvislostí, pro stavění člověka proti člověku.
      Vše je neustále o jednom a tom samém zasahujíc do všech aspektů života každého člověka.

      Vymazat
    11. Ad: Anonymní 9. dubna 2024 v 13:41
      Lidí je více než 8 miliard. Všichni chtějí žít stále pohodlněji a bohatěji. To ničí životní prostředí. Jako pamětník pamatuji doby, kdy Číňanů bylo 700 milionů, Indů 300 milionů, Japonců za války bylo 60 milionů. Před cca 50 lety bylo Egypťanů nějakých 40 milionů, nyní 100. Afghánců bylo 8 milionů, nyní 40. Afričané se za 30 let skoro zdvojnásobili. Atd., atp. Kde je tedy problém s poklesem světové populace? Problémem je stárnutí populace a nárůst důchodců. Za socialismu ale 80% důchodců pracovalo, protože pro ně byla vytvářena prac. místa. A to mnohé ty práce byly fyzicky namáhavé. Nyní je plno strojů a už i robotů. Jenže ty stroj a roboti (nebo roboty?) neslouží ve prospěch společnosti, ale ve prospěch majitelů kapitálu.

      Vymazat
    12. Další Bezejmenný z 23:25

      Osobně nevidím problém v růstu populace. Můj názor je, že Planeta dokáže uživit několikanásobně více lidí. To, že všichni chtějí žít déle a bohatěji, je přirozené.
      Nesouhlasím s tím, že životní prostředí ničí právě zvyšujícící se počet lidí a jejich touha žít lépe. Životní prostředí ničí honba za větším a větším ziskem (a mocí) několika superbohatých rodin, kdy každý ušetřený peníz má přednost před čímkoli ostatním a tedy i životním prostředím. Toto nastavení systému pak nutí všechny lidi k postoji "konkuruj nebo zemři" mnoha mechanismy - výchovou, vzděláním, finančním systémem, půjčkami, atd, atd. - souhrnně asi politikou.
      Konkurence jde ruku v ruce s konfrontací, což jsou zhoubné nádory společnosti implantované dlouhodobým snažením systému.
      Aby se mohlo lidstvo rozvíjet a přitom chránit životní prostředí stačí jen "málo". Ony nádory vymýtit a nahradit spoluprací. Zní to jednoduše, ale znamená to změnu v myšlení a pohledu na svět nadkritického množství lidí a tím v celé společnosti.

      Vymazat
    13. Milan, podľa tvojich predstáv už pár rokov funguje školstvo, aký je výsledok?
      Apropo: keď dôjde k EMP /k akému došlo v 19. storočí, len vtedy boli odstavené len telegrafné dráty, pretože nič iné elektronické ešte nebolo/, tak takto "vzdelávaní" ľudia nielen že nebudú vedieť odpovede a riešenia, ale nebudú vedieť ani ako znie otázka. A movily budú hluché.

      Vymazat
  8. Ono se nadává na dnešní mládež,které se lže od narození,s čápy a Ježíškem,hrozí se Čerty ,napichávají se do nich všelijaké jedy,o prášcích nemluvě,jedy v potravě,a kdo je za to zodpovědný?Přece samotný rodič,který je z masírován reklamou a vzorci chování,a i na podvědomé úrovni.Nelze se divit,že v mládeži vzniká odpor ke všemu a nechuť se jakkoliv podílet na všem co jim okolí samo diktuje,pokud jim to utlumené myšlení dovolí.Ta energie se musí někde zákonitě vybít.Jejich duše vstupovali do fyzických těl rozhodně s jinými představami.Často i rodič přitom zlomí vůli samotného dítěte,tak jako se zlomí vůle u slonů,kde to trvá i rok.Vítězslav.K.Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat

Podmínky pro publikování komentářů