Jak je možné, že lidstvo je přesvědčováno o čistotě zelené energie a nejsou zmíněny negativní vlivy!
Lithiový důl Silver Peak v Clayton Valley, Nev., důl je zatím jediným produkujícím lithiovým dolem ve Spojených státech, zdroj |
Zelená revoluce a trocha nepříjemné reality..!!
Věděli jste, že baterie nevyrábějí elektřinu? Šok! Ony ji jen ukládají – většinou tu z uhelných elektráren, dieselových generátorů a podobných "ekozdrojů." A přesto slyšíme o „nulových emisích“ u elektromobilů. Bohužel, jejich elektřina často pochází z kouřících komínů nebo plynárenských stanic.
Takže – a to si zapamatujte – většina elektromobilů je dnes doslova na uhlí.A tím to teprve začíná. Pojďme si povědět o těch „zázračných“ bateriích.Typická baterie elektromobilu váží 450 kg, což je jako hodně napěchovaný kufr auta. Obsahuje:11 kg lithia (to najdete v solích, ne v lékárně), 27 kg niklu, 20 kg manganu,14 kg kobaltu (ne, nejde o šperk),90 kg mědi,a zbytek tvoří 180 kg hliníku, oceli a plastů.
A teď to nejlepší – každá baterie obsahuje přes 6 000 jednotlivých lithium- iontových článků. Takže když říkáme, že elektromobily mají "složitý motor," mluvíme o batohu plném mikročlánků.
Ale co výroba? Na jednu jedinou baterii musíte:zpracovat 11 tun soli na lithium, +prohnat přes továrny 15 tun minerálů na kobalt,spotřebovat přes 2 tuny pryskyřice na nikl, a ještě přidat 11 tun měděných minerálů. Celkem? Přibližně 225 tun zeminy musí být vytěženo, přesunuto a zpracováno – jen pro jednu baterii.
A co solární panely? Ty „čisté“ pláty slunce? Aby se obyčejný křemík proměnil v krásně čistý panel, potřebujete kyselinu sírovou, fluorid, trichlorid a aceton (který byste jinak našli spíš v odlakovači). A jako bonus: vysoce toxické galium, arsenid, a další chemické dobroty. Solární panely jsou navíc nerecyklovatelné, takže po pár letech skončí na skládce.
Větrné turbíny? Ty možná vypadají jako moderní Don Quijotovy mlýny, ale každý z těchto kolosů váží 1 688 tun – což je jako 23 rodinných domů. Obsahují:1 300 tun betonu,295 tun oceli,48 tun železa,a spoustu vzácných kovů, jako neodymium, praseodymium a dysprosium (ne, to nejsou nové Marvel postavy)..!!
A ty obří lopatky?Každá váží 40 tun, vydrží 15–20 let a pak je musíte... hádáte správně, pohřbít. Recyklace? Smůla.Takže, až příště někdo z vašich přátel bude básnit o „zelené revoluci“, zkuste se s ním bavit o těžbě, chemikáliích a nerecyklovatelných lopatkách.Ne že by to bylo špatně, ale „zelená budoucnost“ není tak bezchybná, jak by se mohlo zdát.
Závěr? Elektromobily jsou fajn – pokud jste ve městě a na krátkou vzdálenost. Solární a větrná energie může mít místo, ale cesta k ní je všechno, jen ne "zelená." Možná bychom se měli méně soustředit na iluze „nulových emisí“ a víc na to, co to skutečně stojí – naši planetu, a to doslova.
Souhlasím s článkem. Já sám používám fototermické (vodní) panely i fotovoltaické k ohřevu vody a temperaci domu. Když pámbu dá. Pokud nedá, zatopím dřevem a dřevěným odpadem, kterého je u nás nadbytek. Fotovoltaika se vyplatí a je v brzku návratná, pouze pokud topí přímo do odporového drátu. Bez střídačů, měničů a baterií. Pouze se obtížněji odpojují, ale k tomu jsou určeny DC stykače a odpínače.
OdpovědětVymazatPředstava že si z domácí, 10kW fotoelektrárny dobiju 60 - 80kW baterky v autě je úplně mimo mísu. Snad jedině pokud baterky nebyly vytřískané a to pouze za ideálního slunečného dne. V tom případě nám ale nezbude žádná elektřina pro pokrytí potřeb domu. Navíc se nabízí otázka, proč bych s sebou tahal půl tuny navíc? A kupoval dražší pneumatiky s vyšší nosností? Raději budu jezdit v jedničkové oktávce, která na dvacetilitrový kanystr nafty ( aktuálně 660 Kč) ujede 400 - 500km, což dělá 1,30 - 1,70 na jeden kilometr. Pokud si započítáte investici do auta na baterky i do fotovoltaické elektrárny, nedostanete se na tuto cenu. Sorry jako, za víc jak dvacet let nic lepšího jak naftové motory VW 1,9 TDi lidstvo nevymyslelo. Smutné.
MUDrland Wenca