7. 1. 2025

Koluje po internetu...

 
Jak je možné, že lidstvo je přesvědčováno o čistotě zelené energie a nejsou zmíněny negativní vlivy!

 
Lithiový důl Silver Peak v Clayton Valley, Nev., důl je zatím jediným produkujícím lithiovým dolem ve Spojených státech, zdroj

Zelená revoluce a trocha nepříjemné reality..!!
 
Věděli jste, že baterie nevyrábějí elektřinu? Šok! Ony ji jen ukládají – většinou tu z uhelných elektráren, dieselových generátorů a podobných "ekozdrojů." A přesto slyšíme o „nulových emisích“ u elektromobilů. Bohužel, jejich elektřina často pochází z kouřících komínů nebo plynárenských stanic.

Takže – a to si zapamatujte – většina elektromobilů je dnes doslova na uhlí.A tím to teprve začíná. Pojďme si povědět o těch „zázračných“ bateriích.Typická baterie elektromobilu váží 450 kg, což je jako hodně napěchovaný kufr auta. Obsahuje:11 kg lithia (to najdete v solích, ne v lékárně), 27 kg niklu, 20 kg manganu,14 kg kobaltu (ne, nejde o šperk),90 kg mědi,a zbytek tvoří 180 kg hliníku, oceli a plastů.

A teď to nejlepší – každá baterie obsahuje přes 6 000 jednotlivých lithium- iontových článků. Takže když říkáme, že elektromobily mají "složitý motor," mluvíme o batohu plném mikročlánků.

Ale co výroba? Na jednu jedinou baterii musíte:zpracovat 11 tun soli na lithium, +prohnat přes továrny 15 tun minerálů na kobalt,spotřebovat přes 2 tuny pryskyřice na nikl, a ještě přidat 11 tun měděných minerálů. Celkem? Přibližně 225 tun zeminy musí být vytěženo, přesunuto a zpracováno – jen pro jednu baterii.

A co solární panely? Ty „čisté“ pláty slunce? Aby se obyčejný křemík proměnil v krásně čistý panel, potřebujete kyselinu sírovou, fluorid, trichlorid a aceton (který byste jinak našli spíš v odlakovači). A jako bonus: vysoce toxické galium, arsenid, a další chemické dobroty. Solární panely jsou navíc nerecyklovatelné, takže po pár letech skončí na skládce.

Větrné turbíny? Ty možná vypadají jako moderní Don Quijotovy mlýny, ale každý z těchto kolosů váží 1 688 tun – což je jako 23 rodinných domů. Obsahují:1 300 tun betonu,295 tun oceli,48 tun železa,a spoustu vzácných kovů, jako neodymium, praseodymium a dysprosium (ne, to nejsou nové Marvel postavy)..!!

A ty obří lopatky?Každá váží 40 tun, vydrží 15–20 let a pak je musíte... hádáte správně, pohřbít. Recyklace? Smůla.Takže, až příště někdo z vašich přátel bude básnit o „zelené revoluci“, zkuste se s ním bavit o těžbě, chemikáliích a nerecyklovatelných lopatkách.Ne že by to bylo špatně, ale „zelená budoucnost“ není tak bezchybná, jak by se mohlo zdát.
 
Závěr? Elektromobily jsou fajn – pokud jste ve městě a na krátkou vzdálenost. Solární a větrná energie může mít místo, ale cesta k ní je všechno, jen ne "zelená." Možná bychom se měli méně soustředit na iluze „nulových emisí“ a víc na to, co to skutečně stojí – naši planetu, a to doslova.


1 komentář:

  1. Souhlasím s článkem. Já sám používám fototermické (vodní) panely i fotovoltaické k ohřevu vody a temperaci domu. Když pámbu dá. Pokud nedá, zatopím dřevem a dřevěným odpadem, kterého je u nás nadbytek. Fotovoltaika se vyplatí a je v brzku návratná, pouze pokud topí přímo do odporového drátu. Bez střídačů, měničů a baterií. Pouze se obtížněji odpojují, ale k tomu jsou určeny DC stykače a odpínače.
    Představa že si z domácí, 10kW fotoelektrárny dobiju 60 - 80kW baterky v autě je úplně mimo mísu. Snad jedině pokud baterky nebyly vytřískané a to pouze za ideálního slunečného dne. V tom případě nám ale nezbude žádná elektřina pro pokrytí potřeb domu. Navíc se nabízí otázka, proč bych s sebou tahal půl tuny navíc? A kupoval dražší pneumatiky s vyšší nosností? Raději budu jezdit v jedničkové oktávce, která na dvacetilitrový kanystr nafty ( aktuálně 660 Kč) ujede 400 - 500km, což dělá 1,30 - 1,70 na jeden kilometr. Pokud si započítáte investici do auta na baterky i do fotovoltaické elektrárny, nedostanete se na tuto cenu. Sorry jako, za víc jak dvacet let nic lepšího jak naftové motory VW 1,9 TDi lidstvo nevymyslelo. Smutné.

    MUDrland Wenca

    OdpovědětVymazat

Podmínky pro publikování komentářů