29. 1. 2024

"Všichni zahynuli, moje milá!"


Manželka mrtvého orenburského pilota Igora Sablinského vyprávěla o úzkostných předtuchách v předvečer tragédie

Nejbližší lidé tvrdili, že Igor a Julija si byli dokonce podobní. Fotografie poskytnutá KP z rodinného archivu

- Startujeme, drahá!
- S Bohem!
Takové vzkazy si před každým letem posílali orenburský pilot Igor Sablinskij a jeho žena Julia Šukšina. Byla to jejich tradice.
- Znala jsem přibližný čas, kdy měl přistát, a čekala jsem, až mi napíše, jak probíhal let. Bylo to tak vždycky. Pokud měl zpoždění 10 - 15 minut, znamenalo to, že parkuje na stojanku. Ale tohle bylo nejdelší čekání.
 

V rodině vyrůstá dospívající syn. foto poskytl KP z rodinného archivu.


Ráno 24. ledna Igor řekl své ženě, že bude převážet ukrajinské válečné zajatce do Bělgorodu.
- Do Čkalovského je to blízko, maximálně hodina a půl," řekl klidně.
Julie mu ještě nahrála krátké video z práce, usmála se na rozloučenou a v odpověď uslyšela: "Jsi moje nejkrásnější, nejněžnější!".
Přiznává, že když se Igor ani po hodině a půl neozval, srdce jí spadlo na paty. Nikdy předtím ji nepotkala taková úzkost.
- Nebylo to poprvé, co převáželi vězně," řekla Julia. - Bylo to už popáté od začátku SVO. Ano, úkol to byl vážný. Ale dělali to už mnohokrát, co by se mohlo pokazit? Navíc se 22. ledna vraceli domů. Pak se ale kvůli tomuto novému úkolu zdrželi.....


Igor vždycky říkal, že miluje nebe a nebe miluje jeho. Foto poskytl KP z rodinného archivu

Julie nejprve Igorovi napsala: "Miláčku, kde jsi? Au! Teď začnu psát tvým kamarádům, a ty budeš nadávat." 
A tak se i stalo. Igor opravdu neschvaloval, když se Julie rozčilovala a volala jeho spolupracovníkům. Ale tentokrát bylo i tam ticho.
- Musela jsem mu poslat desítky esemesek," říká bolestně Julie. 
A pak zavolala matka: "Dcero, v Bělgorodské oblasti spadlo letadlo. IL-76. Právě jsem to viděla ve zprávách," a rozplakala se. A já jsem šla za ní. Hned jsem věděla, že je to jeho letadlo.
Trvalo dlouho, než jsem se dovolala někomu, kdo byl spojen s Igorovou službou. Pak to zvedl jeden přítel:

- Ano, je to jeho letadlo. To nemůže být omyl... Jedno otočili, To je v pořádku. V tom našem jsou všichni mrtví.

Země se mi propadla pod nohama...

- Všichni se mě ptají, jaký byl. Upřímně si ani nepamatuji, kdy jsme se pohádali. Zapomněla jsem, jak se s ním oslovuji - jen "drahý, milý"... Stála jsem za ním jako kamenná zeď. Nenechal mě otevřít dveře od auta, vždycky přišel a pomohl mi vystoupit. Vždycky se mnou šel do obchodu. Pokud přišel z práce dřív než já, klidně stál za sporákem a vařil večeři. Pomáhal se vším v domácnosti. Po večeři jsme chodili na procházku a o všem si povídali.

Rodina pro pilota hodně znamenala. Foto poskytl KP z rodinného archivu.

Julija vzpomíná, že její muž nemohl žít bez nebe. Hned po škole šel studovat na pilota. Službě věnoval více než 30 let. Vždycky říkal: "Miluji nebe a nebe miluje mě".by
- Víte, vyzkoušel i jiné obory, ale vždycky říkal, že létání je to jediné, co ho opravdu baví a co chce dělat. Šel ve stopách svého otce, který byl také pilotem," říká jeho manželka.
- Bylo pro něj důležité pokračovat v otcově práci. Možná i proto, že jeho rodiče brzy zemřeli.by
- Bylo mu dvacet, když se to stalo" říká Julia. - Zůstali čtyři děti - jeho dvojče, mladší sestra a bratr. Byli ještě velmi mladí. Igor jim nahradil mámu a tátu. Proto byl od dětství zvyklý starat se o druhé, byl velmi zodpovědný a citlivý.
Julia přiznává, že často přemýšlí, zda by se v okamžiku nehody zachránil, kdyby mohl, ale odpovídá si sama: "Ne, ani za nic by letadlo neopustil a nenechal by lidi na holičkách."

Noc před tragédií se jí zdál strašný sen.
- Probudila jsem se, jako by někdo silně bušil na dveře," říká. - A já nechápu, proč když jsou naše dveře kovové, klepání je jako do dřevěných. A tak se uvnitř všechno tísní, jako by mi někdo chtěl říct něco strašného a já to nechci poslouchat.
Den předtím se jí zdál ještě strašnější sen a úzkost ji od té chvíle neopustila. Jako by Julia měla předtuchu, že se Igor z toho letu nevrátí.

- Nevím, jak teď mám žít... - sotva vyslovuje slova a snaží se zadržet slzy.

Zatímco příbuzní čekají na zprávy z velení, kde a kdy se bude konat rozloučení, jak bude vše zorganizováno, na místě havárie IL-76, sestřeleného ukrajinskou raketou v Bělgorodské oblasti, pracují operační služby. Sbírají ostatky, provádějí genetické analýzy, dešifrují černé skříňky.
Ale pro manželky, děti a matky mrtvých orenburských pilotů zůstane vzkaz pro život jen jeden: 
"Všichni zahynuli, moje milá!"

 
autor: Julia Dubenko

 

18 komentářů:

  1. Smutné. Ako obyčajní dobrí ľudia umierajú v skazených hrátkach temných elít.

    s0lar

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Odmietol som ostať v armáde, aby som nemohol byť zabitý ani sa nepodieľal na páchaní zla. Odmietol som sa stať policajtom, z rovnakých dôvodov. Nemal som problém byť hasičom, hoci aj tam mohol byť človek zranený ci zmrzačený. Tak tu znova píšte o obyčajných dobrých ľuďoch. BTW to o tom že "iba robí svoju prácu" nie je argument, ale výhovorka.
      ChlapeczDediny

      Vymazat
    2. Chlapče z dědiny - by mě zajímalo, kde by nyní svět byl, když by stejný přístup (nechtít být zabit) měli všichni ruští vojáci, kteří nejenom dnes brání svojí vlast, své rodiny, ale i ty, kteří se zlu bránit sami nemohou či neumí.
      Když by odmítali být zabiti i před 80 roky, je možné, že bychom tu vy, já i spousta čtenářů dnes vůbec nebyli.
      Bránit se zlu není pácháním zla. Naopak nebránit se zlu je totéž, jako ho podporovat.

      A k těm policistům - ještě, že nemají mnozí synové, dcery, otcové i matky, manželé i manželky a určitě i nějací dědové a babičky stejný přístup jako vy. To by pomyslnému zlu nestálo v cestě už lautr nic.

      Vymazat
    3. Michale, napadlo vás někdy, že třeba to zlo mohli páchat právě ti "příslušníci", protože sloužili nečistým pánům? Třebaže "jen dělali svou práci"?
      Ne vždy jde o obranu vlasti před agresorem. A můj táta byl horník. Taky jsme věděli, že jednoho dne se nemusí vrátit z práce, třebaže se staral, aby jiní, co se starat nemohou, měli světlo a teplo. Stejně jako jsem se nemusel vrátit já, protože jsem se staral, aby druhým neshorel ten barák nebo auťák úplně. Tak prosím klapky z očí dolů. ChlapeczDediny

      Vymazat
    4. Správně píšete "Ne vždy jde o obranu vlasti před agresorem",
      což znamená, že někdy o obranu vlasti opravdu jde.

      PS: Nikdo, kdo vyjde do práce (ani uklízečka), nemá jistotu, že se z ní také vrátí. O to, aby se toto riziko minimalizovalo, jsou tu policisté. Bez nich by tu byl chaos a anarchie.
      Až půjde tento shnilý systém do kytek, bude záležet především na nich, zda se to podaří či nikoli.

      Vymazat
    5. Domnívám se, že "tento shnilý systém už v kytkách je" a současné události
      jsou pouze setrvavačností jím řízených procesů. Představuji si to jako rozjetý obří nákladní vlak (dejme tomu o dvoustech vagónech), který narazí do extrémně masivní betonové zdi. Zatímco vůdčí mašina je k.o., tak ten dvoustý
      vagón stále pokračuje dál a ničí vše, co mu stojí v cestě. Ale jednou se i ten
      dvoustý vagón zastaví........
      Potom bude samozřejmě záležet na každém z nás, kdy, jak a kam ten bordel
      uklidíme.
      Jirka N

      Vymazat
  2. Co na to říct. Poslední dobou mi připadá, že kurvy žijí nejdéle a ti dobří mizí pod hlínou. Upřímnou soustrast jeho rodině. Dospívajícímu klukovi bude chybět asi nejvíce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemůžeme hodnotit, jaký plán si jejich duše vybrala.
      ChlapeczDediny

      Vymazat
    2. Áno, pravda, Bo

      Vymazat
  3. Michale, jak policisté zminimalizují riziko závalu v uhelném dolu nebo výbuchu plynové bomby v hořící domě?
    ChlapeczDediny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nezlobte se, ale na takovou otázku bez špetky představivosti ani nebudu odpovídat. Pokud vás opravdu nic nenapadá a chcete to vědět, napiště mi soukromě, ať tu neplevelíme.

      Malá nápověda: Do práce a z práce se teleportujete?

      Vymazat
    2. Jen okrajem: civilizovaná společnost, alespoň do doby, než nebo pokud vůbec pokročí do stádia, kdy se všichni jednotlivci řídí svědomím, musí mít jako jeden ze základních pilířů definované nejenom morální, ale i další společenské hranice. Těmi jsou zákony. Pokud zákony nemají být jen bezcenným cárem papíru, hlinněnou destičkou nebo slovy vlajícími větrem, musí být účasten mechanismus, který dodržování zákonů vymáhá. Tím je v současné době policie. Bez vymáhání dodržování zákonů si jednotlivci mohou a budou dělat, co se jim zlíbí. Bude platit právo kyje a tesáku.

      I takovému horníkovi každodenně fárajícímu v dole na ostravsku by se bez někoho, kdo dohlíží na dodržování zákonů mohlo stát, že jeho auto přes noc někdo ukradne, rozbije, zapálí. že ho cestou do práce někdo z plezíru okrade, zmlátí či zastřelí. Autobus, v kterém by jel, by mohl být vyhozen do povětří. Mohla by být provedena sabotáž na výtahu do dolu, na zařízeních dodávající do tunelů vzduch, atd. atd. atd.
      Pokud by nebylo lidí u policie, kteří jdou do práce s vědomím, že nasazují vlastní život pro druhé, společnost by nejenom byla dávno v haj..., ale ani by se nevyvinula dál, než do doby kamenné. Ale spíše ani to ne. A to jde o ochranu společnosti zevnitř.
      O totéž, ale o ochranu zvnějšku, se stará armáda.

      Vy si pletete armádu a policii s politickým a zákulisním bojem o moc a bohatství, které je ke svým cílům zneužívá. To ale nemění nic na tom, že bez lidí, kteří s nasazením života chrání životy a bezpečnost vlasti a spoluobčanů, by tu žádná lidská společnost již s velkou pravděpodobností nebyla.

      Všichni, kdo své životy v policii i armádě jsou ochotni položit na druhé, za vlast, mají můj veliký obdiv. Narozdíl od těch, kteří toho nejsou ochotni.

      Vymazat
    3. Jenže Michale, dodržovat zákony by měli především ti, co byli k jejich obraně
      určeni (t.j. orgány činné v trestním řízení). Bohužel naprostá většina (ne všichni,
      abych neporušil pravidla diskuze) vyžaduje dodržování jen od někoho a od
      jiného ne.
      Jak je třeba možné, že jisté tlusté řeporyjské prase není za zcela jasné a prokazatelné porušení zákona (a to velmi nebezpečným způsobem - nabádáním
      k fyzické likvidaci konkr. osob či přímo ke genocidě určitých národů, nechť si každý dosadí sám), již dávno ve vězení a nečeká na soud? Pokud se nepletu,
      trestní oznámení bylo podáno. To se nenajde nějaký policista, řídící se svědomím a morálkou a tohoto narkomana nejde zatknout?
      Jo to kdybych takhle já nabádal veřejně ke genocidě jistého jiného národa,
      tak mne čeká mnohaleté vězení, že.
      Jirka N

      Vymazat
    4. Jirko,
      co si myslíte, že by se stalo, když by nějaký policista to řeporyjské prase zatknul?
      Je to defakto stejné, jako byste se zeptal, proč V. V. Putin již v roce 2014 nenastolil pořádek na Ukrajině za to, co se stalo v Oděse (a nejenom tam)?
      Pokud si umíte na tuto otázku odpovědět, není třeba dále rozebírat. Pokud ne, je bohužel (pouze moje chyba) pro mě nemožné, to nějak smysluplně shrnout do jednoho komentáře.
      Ale o pár komentářů výše je tu malá nápověda. Anonym z 2. února 2024 v 12:33

      Já jen dodám, že vše má svůj čas. Aby se něco takového událo, musí uzrát doba (na všech možných úrovních společnosti). Ve světě k tomu již na mnoha místech dochází. V ČR ještě ten čas nenastal. Což neznamená, že ani nenastane.

      Vymazat
    5. Ano Michale, umím si na tuto otázku odpovědět, takže nebudeme dále
      rozebírat. Chtěl jsem jen podotknout, že když již zákony máme, musí platit pro všechny stejně.
      Jirka N.
      P.S. A ten "anonym", co uvádíte, jsem taky já. 😉

      Vymazat
    6. Tak, Michale, jinak. Pokud se rozhodnu být (hodným) policistou a (dobrým) vojákem a nechci blízké zarmucovat, nežením se a nemám děti. Pokud se vdám nebo ožením za vojáka nebo policistu (i horníka a hasiče), počítám s tím, že jednou budu sám/sama. Počítam s tím dopředu. A pak neroním krokodýlí slzy, když se stalo, co jsem si zvolil.
      ChlapeczDediny

      Vymazat
    7. Jirko
      rozumím vám a souhlasím. Ale je nutné stát nohama na pevné zemi, byť to může být chvílemi nepříjemné, nikoli se vznášet v oblacích. Současný systém není postaven na nějaké rovnosti před zákony. Právě naopak.

      Často slyším nebo čtu nechápavé, roztrpčené či nedočkavé otázky typu, kdy se konečně i v Čechách začne lid stavět proti zaprodaným, vlastizrádným vládám jako v Německu, Francii, Belgii, Slovensku, Polsku a dalších zemích. I já chvílemi propadal skepsi, ale pak mi došlo, že nelze srovnávat ony země s Českou republikou. My jsme zcela specifický národ. Neříkám, že v dobrém smyslu, ale ani v tom špatném. Jsme prostě hodně odlišní. A proto i k viditelné změně, k pomyslné revoluci (k otevřenému silovému odporu jako jinde) u nás dojde zcela neočekávaným způsobem. Způsobem, který by dnes nikoho nenapadl.
      Věřím tomu.

      Vymazat
    8. Michale,
      také věřím. A jsem rád, že tento optimismus sdílí stále více a více lidí.
      Hezký zbytek neděle.
      Jirka N

      Vymazat

Podmínky pro publikování komentářů