13. 10. 2022

Nemysleli na sebe, museli jednat


příběh strojvedoucích vlaku zapáleného na Krymském mostě



"Krymská železnice" zveřejnila příběh strojvedoucích vlaku, který se vznítil při teroristickém útoku na Krymský most.


V časných ranních hodinách 8. října vyjeli řidič Jurij Kvašnin a jeho pomocník Viktor Prošin na obvyklou cestu. V 5:40 odjeli s nákladním vlakem ze stanice Ťamaň-Pasažirskaja. O pětadvacet minut později došlo k výbuchu...

"Byla to normální pracovní cesta, nic nenasvědčovalo problémům. Když jsme se však blížili k obloukům Krymského mostu, uslyšeli jsme výbuch a zprvu jsme nechápali, co se stalo - naše lokomotiva poskočila a světlo na mostě rázem zhaslo!
Podívali jsme se z okna kabiny a viděli, že na konci vlaku hoří cisterna. Museli jsme rychle jednat! 
Abych byl upřímný, v tu chvíli jsme na sebe vůbec nemysleli, hlavní věcí v našich myslích bylo zlikvidovat, uhasit, nenechat oheň rozšířit!" vzpomíná Jurij Kvašnin, co se stalo.

Vlak se skládal z 59 vagonů, přičemž 25 vagonů bylo možné odpojit. Hmotnost celého vlaku byla přibližně 4.000 tun.
Kvašnin zůstal v kabině, aby sledoval přístroje a ovládal brzdy, zatímco Prošin vyběhl na trať, aby vizuálně posoudil poškození, jak to předepisují pokyny pro takové případy. Viděl, že část vlaku lze zachránit. Ohlásil to strojvedoucímu a bylo rozhodnuto hořící vozy odpojit.
To se však snadno řekne, ale hůře provede. Železničářům bylo jasné, že musí nejen odvézt nepoškozenou část vlaku do bezpečné vzdálenosti, ale také zajistit hořící palivové nádrže, aby nesjely z mostu směrem k Ťamani - škody by pak byly nedozírné.

"Dodnes to mám všechno před očima! Uvědomili jsme si, že musíme odklonit celé nádrže, jinak by to byl horší obrázek. Několikrát jsem musel přeběhnout od lokomotivy k vagonům, boty byly velmi těžké. Pokaždé, když jsem se dostal co nejblíže k ohni, zajistil jsem část vlaku a zbytek byl odvezen. Trvalo nám to asi deset minut," říká Viktor Prošin. - 

"Jestli se považujeme se za hrdiny? Ne! Bůh chraň, kdyby se něco takového stalo druhému týmu, udělali by samozřejmě to samé!"

strojník Jurij Kvašnina a pomocník strojníka Viktor Prošina.
Oba jsou obyvateli Kerče a pro krymskou železnici pracují více než 15 let.



9 komentářů:

  1. Mne by spíš zajímalo, proč v době výbuchu stáli na místě... náhody mne nějak neberou:-)
    nenimito

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak to "stáli na místě"? Zastavili poté, když uslyšeli výbuch.
      Albi

      Vymazat
    2. To těžko... víte jak dlouho brzdí takhle dlouhej vlak? A podle toho, jak byly očouzeny ty sloupy a nosniky od výbuchů pod vagóny, tak určitě nejel:-)
      A pokud ten výbuch byl tam, kde se propadla silnice, tak by vlak zabrzdil až bůhví kde. Ne přesně tam co se propadla silnice.
      nenimito

      Vymazat
    3. Říká, že zhaslo světlo, kouknul z okna a jednal rychle, tedy začal brzdit. Což jen tohle muselo trvat 1-2vteřiny, pak ho asi napadlo použít třeba i magnetickou brzdu, další min.1vteřina. Nouzové brzdy fungují na principu tlaku. Jenže než se ten tlak dostane až k poslednímu vagónu, tak to trvá další 2-3vteřiny. Čili i kdyby všechno fungovalo na jedničku a jel max. 80km, tak zastaví nejdřív po 300metech, nejdřív! Spíš bych se se 4000 tunama přikláněl někam ke 400m brzdný dráhy, plus 2-3 vteřiny než to začalo skutečně brzdit, což je dalších min. 50metrů.
      Ale jen mé hrubé odhady z hlavy, třeba to někdo spočítá líp. Takže by prostě ty vagóny zasažené výbuchem nestáli přesně tam, kde se od výbuchu propadla silnice...:-)
      Ale třeba žiju v úplně jiným světě, než všichni ostatní.....
      nenimito

      Vymazat
    4. Nenimito
      Mě celkem mrzí, že v minulosti jsi přispíval do diskuzí konstruktivními zajímavými komentáři, ale už nějaký čas co příspěvek, to výhradně až ironické nesouhlasení s články, názory i s diskutujícími (a smajlíci to neschovají).
      To už není ten "starý" Nenimito, který k nám přispíval do diskuzí.

      PS: dále nevyjadřuji svůj názor na věc, jen chci poukázat, že hrát si se slovy, jde i bez informací k dané události.

      1) Nikde v článku není psáno, že to řachlo ve chvíli, kdy nad tím místem byly cisterny. To, že hořela poslední cisterna nemuselo být způsobeno výbuchem.

      2) Na mostě, obzvláště takovém, bude mít nákladní vlak podle mě omezenou rychlost předpisy (taky kousek za tím je na mostě oblouk, takže opět snížená rychlost)

      3) 59 vagónů (průměrná délka kolik? 15m?) dělá cca 900m s lokomotivou, takže pokud nedošlo k výbuchu, když nad náloží byla zrovna poslední cisterna, která se vzňala, klidně mohl vlak zastavit i po tebou odhadnutých 400m a stále by byl nad inkriminovaným místem.

      Ale to už si jen konspiruji s technikáliemi, aby to vypadalo také věrohodně.

      Více se k události nebudu vyjadřovat, neb nemám dostatek relevantních informací (nebyl jsem tam)

      Vymazat
    5. Michale, pokud to vyznívá, jak píšeš, tak je mi líto. Ale to není o ironii, ale o tom, co vidím a čtu, a vyvozuji pro mne logické závěry.

      Pokud najdu a čtu veřejné info od jakýchkoliv médií našich i ruských, tak ukazují a píší o tom, že těsně před stoupáním na dvouproudém(2x2) mostě vybuchl kamion. Tím, že vybuchl, tak se na tom místě prolomily nosniky, co drží silnici a současně výbuch(výbuchy) zasáhly cisterny, které se vzňaly. Napočítal jsem jich asi 5-6.
      Všechny tyhle cisterny, co při výbuchu dostaly ťafku a chytly, tak i dohořely přesně v místech, kde se prolomily i nosniky silnice.
      Z čehož mi z logiku věci jasně ukazuje, že pokud tyhle cisterny vlaku dostaly ťafku tam, kde byl výbuch na silnici, a i tam dohořely, tak přeci nemohly nikam dobržďovat, i kdyby jeli 30km/h.
      Trochu se okolo vlaků pohybuji a 4000tun neni tramvaj, co zastaví na 10m.
      Všechny vagony mají tlakové nouzové brždění, které má opravdu na celou tu délku vlakové soupravy zpoždění 2-3vteřin. Magnetická brzda, co se přilepí na koleje, je jen na lokomotivě, pokud ji vůbec má.

      Promiň, ale to prostě není o ironii, ale o tom, že se tomu nedá z logiky rychlosti a váhy věřit...
      nenimito

      Vymazat
    6. Jsem rád, že nejsem sám, komu bylo od první chvíle podezřelé, že vagony chytily a vyhořely přesně naproti místa, kde měl vybouchnout kamion a zřítila se silnice. Vlak buď stál, nebo popojel a vrátil se - to byl můj první dojem z obrázku.

      Vymazat
  2. Vy byste se, anonyme, zachoval jak? V situaci, kdy neznáte všechny důsledky výbuchu a máte na starost především vlakovou soupravu, z níž na konci hoří vagon. Já bych jej letěl odpojit, zaklínovat proti zpětnému pohybu a zbytek vlaku posunout vpřed do bezpečné vzdálenosti. Se zapojenou hořící cisternou paliva nelze jet dále, musí být odpojena a uhašena.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby taková situace nastala v obydleném prostoru, nespíše by však jeli mimo tuto oblast. To je ovšem to, co někteří lidi prostě nejsou ze své podstaty pochopit. Já se setkal s jedním, co tvrdil, to jsem o tom všem ještě nic nevěděl, že jsou to debilové, protože ON by ujel nebo utekl. Co k takovým dodat?
      Bedřich

      Vymazat

Podmínky pro publikování komentářů