Pro ty, kteří se již pustili nebo to alespoň plánují, do zástavby tohoto zařízení do auta, mám několik praktických rad, jež mohou eliminovat případný neúspěch a zklamání, které některé kutily potkalo a potkává.
Předně ze zkušeností mohu říci, že při vývinu plynu pod 1l/minutu nelze očekávat nějaké zázraky (při běžných objemech motorů). Jenže i tohoto množství je problém dosáhnout. Budu předpokládat, že použijete vyvíječ zakoupený v nějakém shopu na internetu. Doporučuji kupovat jen u "profláknutých" firem (klidně i těch ověnčených tzv. bludným kamenem), které již nemálo investovaly do vývoje a následných úprav, vylepšení a optimalizací.
Pokud máte takovýto ověřený vyvíječ, což je hlavní součást zařízení, stále není vyhráno. Množství plynu je dáno jednak velikostí el. proudu (ten zase závisí na materiálu, elektrolytu, ploše elektrod, jejich počtu a vzdáleností mezi nimi a dalších okolnostech) a jednak efektivností celého zařízení - to jest omezení ztrátovosti. Ta je velice často dána poddimenzováním použité kabeláže. Jelikož pro dostatečný vývin plynu je záhodno při "konzervativním" způsobu rozkladu vody potřeba cca 10 - 15A použít kabeláž o průřezu alespoň 4 mm čtvereční. Někteří prodejci uvádějí (a vědí proč) až 6 mm čtverečních. Při použití menších průřezů dochází k zahřívání vodiče a tím k velkým ztrátám jak el. proudu, tak na efektivnosti celého procesu. V případě, že nebudete používat žádnou regulaci proudu, je lepší naddimenzovat vše, protože s postupným poklesem hladiny eletrolytu bude docházet k jeho "houstnutí" a proud bude rychleji vzrůstat a to někdy i rapidně. Takže ze zamýšlených 10A se můžete dostat i na trojnásobek, aniž byste o tom věděli (bez do obvodu vloženého ampérmetru).
Další rada je použít kvalitních hadiček nenáchylných na vyšší teploty, které v motorovém prostoru jsou. U mnohých dochází za jízdy k jejich "skřípnutí" v ohybu a pak se celý systém tlakuje a pak začne někde prosakovat a do sání se dostane buď jen část plynu, nebo vůbec nic.
Také při instalaci doporučuji zásobník i vyvíječ umístit na dobře chlazené místo (například před chladič), protože při vyšším el. proudu se elektrolyt zahřívá a rychle se snižuje jak efektivita rozkladu, tak i trvanlivost elektrolytu.
Relátko použijte raději na větší proud než menší, protože i při použití 30A relé se docela dost zahřívá i při průchodu polovičního proudu. Každé zahřívání kabeláže je známkou špatné volby některé z použitých součástí.
V případě použití ovládání el. proudu (impulzní zdroje) je vhodné nepoužívat příliš hustý elektrolyt.
A poslední rada, která se stejně jako předchozí běžně neuvádí, je, že aby bylo docíleno úspory paliva, je potřeba najít i optimální zatížení motoru (otáčky vs momentální provoz). Ono není pravdou, že je potřeba při použití HHO generátoru jezdit v nižších otáčkách či nižším zatížení, protože je to o konkrétním motoru. Každý má totiž zcela jinou charakteristiku křivky výkonu a kroutícího momentu (ten nás hlavně zajímá), a tudíž i jejich efektivitu. Jinak bude potřeba jezdit s přeplňovaným naftovým motorem a zcela jinak s atmosférickým "benzínem".
Jak už jsem psal v předchozím článku není toto zařízení vhodné pro řidiče, kteří u řízení nepřemýšlejí. Pro takové by bylo lepší si zařízení nechat namontovat zkušenou firmou, která zvolí vhodné komponenty usnadňující (automatizující) jak údržbu, tak provoz, nebo se na to zcela vykašlat. I zde, stejně jako všude, platí, že bez práce nejsou úspěchy.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Podmínky pro publikování komentářů