Cesta pojezdem
Barabinsk, jedna ze stanic na Transsibiřské magistrále |
Den pátý až devátý
Na samotnou Sibiř jsme se z Moskvy přesunovali vlakem, Transsibiřskou magistrálou. Je to nejrychlejší pozemní spojení mezi evropskou částí Ruska a Sibiří. Cestu je potřeba plánovat předem, na poslední chvíli se lístky neseženou. Dráhy otevírají na každý vlak 2 měsíce předem předprodej jízdenek. Většinou je za týden vyprodáno.
Plackart |
Na stanici, odkud vlak vyjížděl, jsme jeli autem. Tam jsme zakoupili kupé, nedaleko (hned vedle) toalet, v předposledním vagonu. Spaní na sedačkách s dekami a polštářem se nechalo přežít. V kupé nejsou klasické sedačky, ale sedí se na docela pohodlných postelích, které jsou dvě dole a dvě nahoře. Protože kupé jsou čtyřmístná a my byli tři, očekávali jsme, že si k nám přisedne nějaký domorod. A také přisedl - přesněji v noci přilehl. Cestoval s námi z Moskvy až do Jekatěrinburgu a byl sympatický zejména tím, že se v kupé skoro nezdržoval. Asi byl v jídelním vagonu s kamarády. Cestoval za prací: jeho firma stavěla v Jekatěrinburgu na výstavě nějaké stánky. Ty jezdí stavět i na veletrh do Brna.
Náš vagon má číslo 12, ale jsme 10. za lokomotivou :-) Máme sedadla 1 a 2, tedy jsme kousek od průvodčí - konduktérky. Ty jsou dvě a střídají se ve službě po 12 hodinách. Nabízejí nám ke koupi různé suvenýry. Kupujeme plyšáka. Také nám dává dle potřeby horkou vodu, která je pro všechny k dispozici po celou cestu zdarma. Jíme kromě hotových jídel, která si vezeme s sebou, také pytlíkové polévky a další instantní krmě. Popíjíme čaj a trochu kafe.
Na stanicích, kde jsme měli přestávky, bylo možné koupit občerstvení. Moroženoje, uzené ryby, pečivo, sýry apod. Velmi chutné, velmi levné. Také různé suvenýry, jako papachy na hlavu a jiné nesmysly.
Prodejci ve stanici: koupit si můžete jahody, ryby, ale třeba i kožešiny |
V našem vlaku byl samozřejmě i jídelní vůz, ale měli jsme nakoupeno jídlo na celou cestu, a tak jsme jej nenavštěvovali. Lidé si na cestu nakupují instantní jídla a čaje a kávu, které pak horkou vodou zalévají.
Cesta vlakem vesele ubíhala, i když krajina byla poněkud jednotvárná, samá rovina.
Od Moskvy až na Ural opravdu jen velmi mírně zvlněná placka. Střídaly se lesíky s běrjozkami a osikami. Někde jen hájek, jinde celý les. Stromy celé, suché i ohořelé, nebo zbytky kmenů trčící k nebi již bez větví.
Mezi ohořelými kmeny už roste nový les |
Louky většinou podmáčené, někde tráva jinde rákos. Podmáčená byla i většina lesů. Co také chtít na rovině. Fotíme z vlaku a natáčíme videa.
Jak jsme se blížili k Uralu, začal se les měnit, charakterem blíže k evropskému, tak, jak jej známe od nás.
Někde u Jekatěrinburgu |
Ural jsme přejížděli v jeho jižní části, před gorodem Jekatěrinburg. Očekávali jsme veliké pohoří, skály a soutěsky… Ale skutečnost nás zaskočila, něco jako naše Šumava. Ural je již starý a kopce jsou řádně ohlodány zubem času. V jednu chvíli jsme jeli okolo nějaké říčky, asi jako Berounka i krajina byla podobná, a oba břehy řeky byly posázeny hezkými chatami. Od malých až po skoro paláce.
Kus cesty za Jekatěrinburgem je pár metrů od kolejí monolit, který je hranicí mezi Evropou a Asií.
Za Uralem se krajina vlnila již více, byla vidět obdělávaná pole i v lese se místy těžilo dřevo, viděli jsme u trati několik pil. A také stopy minulosti.
Pomníček čs. legionáře |
Nezvyklé pro nás bylo, že každý most hlídá voják se samopalem, nebo celá četa vojáků, záleží na tom, jak je řeka a most veliký. Z větších řek jsme přejížděli Volhu, Ob, Jenisej, Kamu, Irtyš a Angaru. Menších řek a říček mnógo.
Krasnojarsk, řeka Kama |
Přejezdy tu mají opravdu zajištěné |
Okolo tratě byly různé vesničky. Domy většinou přízemní nebo jednopatrové, Na střeše vlnitý, asi eternit, ale nejčastěji plech. Pálených tašek málo. Domy většinou v dobrém stavu, opravené i nové, jen tu a tam bylo vidět, že už nikdo nebydlí, okolí bylo zarostlé. Zahrádka se skleníkem, nebo alespoň foliákem je u každého domu. Myslím tím vesnice a nekonečné chatové kolonie u měst. Na každé zahradě jsou brambory. Někde byly venku vidět rajčata, dýně a cukety, zelí a už ani nevím co všechno.
Ve vagonu s námi jedou Slováci, mladí kluci; hostí mě večer vodkou a povídáme si. Ve vlaku jedou také Italové. Nějaký místní Rus jim cpe do hlavy, že v Irkutsku má každý doma dva medvědy a vysvětluje jim, jak si v Bajkalu snadno chytí rybu do rozštípnutého klacku. V duchu si představuju ty dva medvědy, na balkonech irkutských paneláků a činžáků. :-)) Naproti nám v kupé chvíli jedou sympatičtí manželé a pak je střídá babička s vnukem. Vychovala 4 svoje děti a ještě 5 adoptovaných. Dostala za to řád.
Každou chvíli je ucpaný záchod. Nesmí se do něj házet papír, na ten je vedle mísy košík. Konduktérka nadává a všem opakovaně vysvětluje, že do záchodu se papír nehází. Vysvětluje to ale rusky. Myslím, že kdyby uměla italsky, bylo by po problému...
Stavba mostu přes Jenisej |
Po 4denní a 4noční cestě, jsme přijeli do Irkutska. Vyzvedl nás švagr Oleg a kamarádka Táňa s autem a jeli jsme k Olegovi na chatu.
autor: Jan
Pekný cestopis, vďaka:).
OdpovědětVymazatDěkuji za popis cesty do míst kam bych se rád jednou podíval.
OdpovědětVymazat