3. 10. 2019

Síla země: jsou konopné baterie lepší než lithium?

Ford Model T

Možná nevíte, že legendární automobil Ford Model T jezdil na biopalivo na bázi konopí a obsahoval také biopolymerní materiály vyvinuté s použitím tohoto materiálu. Dnes jsou automobily se spalovacím motorem nahrazovány elektromobily s bateriemi. Výzkumníka Roberta Murray Smithe napadlo obě myšlenky propojit: na svém kanálu YouTube zveřejnil experiment, během kterého prokázal vysoký výkon konopné baterie. Tvrdí, že je až 8krát účinnější než baterie lithium-iontové!



Již dlouho je známo, že biopaliva z konopí jsou vynikající alternativou k tradičním. Nyní se však ukazuje, že rostlina je užitečná i pro výrobu baterií a eliminovala by tak těžbu lithia, která velmi poškozuje životní prostředí.
(poznámka: Toto video bylo vyvěšeno v roce 2016. Kdyby elitám skutečně šlo o ochranu přírody, už by se touhle dobou na Cínovci zelenaly konopné lány.)

---

V roce 2014 američtí vědci zjistili, že konopná vlákna mohou být také přeměněna na „superrychlé“ superkondenzátory, které jsou „lepší než grafen“. Připomeňme, že grafen je syntetický uhlíkový materiál, který je lehčí než fólie, a přitom neprůstřelný. Jeho výroba je však velmi drahá. Konopný analog je přitom nejen výkonnější, ale také tisíckrát levnější.

---

Vědci pomocí hydrotermální syntézy přeměnili zbytky konopného lýka na uhlíkové nanoribony.
„Lidé se diví: proč zrovna konopí? Odpovídám jim a proč ne?“ říká doktor David Mitlin z Clarkson University (New York) v rozhovoru pro BBC. „Vytváříme grafenové materiály za tisícinu ceny - a z odpadu!"
Tým Dr. Mitlina recykloval vlákna do superkondenzátorů, což je ideální pro stroje vyžadující náhlé přepětí. Koncem roku 2018 společnost Alternet Electric Motorcycles (Texas) oznámila, že spolupracuje se společností Mitlin na vybavení produktů své dceřiné společnosti ReVolt Electric Motorbikes.


zdroj: https://www.gismeteo.ru/news/nature/moshh-zemli-konoplyanye-batarei-luchshe-litievyh/
překlad: Vlabi

11 komentářů:

  1. https://www.badatel.net/tento-clovek-predbehol-teslu-tym-ze-vynasiel-elektricky-automobil-ktory-nikdy-nepotrebuje-nabijanie/

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem nadšený, když vidím, jak se vždy najde někdo, kdo kašle na pravidla a přání druhých. Hned pod editačním oknem komentáře je jasně napsáno: "Odkazy bez krátkého popisu oč se jedná, budou mazány. Anonymní komentující žádáme o podpis (nick)."
    Doba je hold taková, že druzí lidé jsou jen póvl, co nestojí za pozdrav ani za pár slov, proč chci na odkaz upozornit a co v něm v kostce je. Jen pastnout odkaz jak krmení prasatům. Za mě - smutné :-(

    OdpovědětVymazat
  3. Zaujímavý článok. Vďaka Vlabi za preklad.

    s0lar

    OdpovědětVymazat
  4. V praxi bývá poměrně velký rozdíl mezi konceptem fungujícím v laboratoři a reálně masovou záležitostí. Víte, že třeba Li-Ion baterie při vyšších teplotách explodují.

    Zajímalo by mne, jak jsou na tom tyto baterie z dalších hledisek, jako je právě bezpečnost. Co třeba stabilita produkovaného napětí? Nemůže být háček zde?

    Podepsán anonymní grypl.

    OdpovědětVymazat
  5. Možná nevíte, že legendární automobil Ford Model T jezdil na biopalivo na bázi konopí a obsahoval také biopolymerní materiály vyvinuté s použitím tohoto materiálu. Dnes jsou automobily se spalovacím motorem nahrazovány elektromobily s bateriemi. Nechtějí jezdit zdravě, ekologicky, ekonomicky, používat konopí a biopalivo zakázali atd.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Docela by mě zajímalo, proč se konopí vlastně někdy v té době úplně zakázalo a určilo za špatnou věc v některých blízkých zemích až za tresty pomalu větší než za vraždu a někde v Asii by vás i za větší množství čekala poprava. Ještě před přelomem 19.-20.st. bylo konopí bráno na stejné úrovni jako příkladně kukuřice, obilí atd. a navíc patří k top rostlinám množství všeho zdravotního či technického využití včetně právě těchto pohonných hmot. Já si myslím, že tohle je ten hlavní důvod. Buď lány konopí nebo ropné vrty, nejspíš ten zákaz pěstování a přiřazení této široce využitelné rostliny k drogám, zařídily jejich tehdejší vlastníci...

      Vymazat
    2. A farmaceutický průmysl ji mezi nebezpečnými drogami udržuje….

      Vymazat
    3. Konopí pestované na vlastním pozemku posouvá člověka k nezávislosti. Léky, textil, stavební izolace, krmivo...
      ChlapeczDediny

      Vymazat
  6. Automobil s pohonem elmotorem bez zdroje el proudu provozoval Nikola Tesla v Ňújorku již v roce 1899 a vozil v něm svého synovce.
    https://www.elektrina.cz/nikola-tesla-elektromobil
    A ta jízda na konopí, spaliny z něj jsou ekologické??
    Žákům jsem vždy říkal, že na automobilech mi vadí pouze dvě věci kola a spalovací motor. Přeberte si to jak chcete!

    OdpovědětVymazat
  7. k těm bateriím, moc se o tom nemluví, ale trpí v nízkých teplotách velkou ztrátou kapacity, takže mít to auto venku před barákem v zimě, nebo v garáži bez vyhřívání je likvidace baterií, což je ta nejdrahší komponenta auta

    hajc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baterie netrpí, pouze se v takovém stavu nesmí používat.
      ChlapeczDediny

      Vymazat

Podmínky pro publikování komentářů