4. 2. 2016

Co nám říká vlajka a erb Tartarie

Pokud Tartarie existovala jako stát, nikoliv jen území na mapě, měly by jít v historických zdrojích dohledat obvyklé atributy státnosti: erb, vlajka, genealogické informace vládců. Lze najít v historických zdrojích erby a vlajky? Ukazuje se že ano, bez problémů. V knize „Světová historie“ z roku 1676 je před sekcí o Tartarii vyobrazena sova na štítu, což se dá považovat za erb:
Na začátku 18. století byla vydána, pravděpodobně ve Francii, „Sbírka mořských vlajek světa“, kde se nacházejí dokonce dvě vlajky Tartarie – státní a císařská. Tartaria podle všeho tedy byla císařství:
Kvalita je bohužel nízká, je však zřejmé, že na pravé vlajce by mohla být známá sova, zbývá zjistit, co je na levé, zda se jedná draka nebo jiné zvíře.
Z holandských tabulek vlajek světa z počátku 18. století:
Vidíme opět dvě vlajky, jednu se sovou, na druhé drak nebo gryf.







Z dalších zdrojů už vidíme zcela jasně, že se jedná o gryfa – drak nemá zobák. Gryf je naopak kříženec lva a orla.

 

Aby nebylo pochyb, USA (1865) a Anglie (1783):




Detail z publikace USA, 1865 (vlevo):


Vpravo erb Malé Tartarie (podle kánonické historie se jedná o „Krymský chanát“).
Tato ilustrace zjevně ukazuje, že na erbu Tartarie není zobrazen drak, ale černý gryf ve žlutém poli. Vidíme tedy plnou shodu – Tartarie = Gryf. Pro úplnost: 


Bez zajímavosti pro naše téma není ani tento dokument z Francie roku 1709 - genealogické linie císařů Tartarie plus mapa (v plném rozlišení zde):


Známe tedy kultovní a státní symbol, ze stovek dochovaných map známe přibližnou oblast lokace Tartarie – od Evropy po Tichý oceán. Může být gryf oním symbolem, který ctily mnohé národy říše, rozprostírající se od Tichého do Atlantického oceánu? Na to nám můžou odpovědět archeologické nálezy a staré letopisy.
Při vykopávkách skýtských kurganů byly v masovém množství nacházeny různé předměty se zobrazením gryfa. Přitom takové nálezy byly datovány až 4. - 6. stoletím před naším letopočtem.
Tamaň, Krym, Kubáň:


Altaj:
Oblast Amú-Darji, Chanty-Mansijská autonomní oblast:
Skutečným mistrovským dílem je náhrdelník z „Tlusté mohyly“ poblíž Dněpropetrovska:



 













Obraz gryfa se využíval i při tetování v 5. - 3. století př. n. l. na Altaji:















Ve Velkém Ustjugu zdobili touto pohádkovou bytostí předměty výbavy domu:


Novgorod, 11. století, dřevořezba:


Tobolsk a Rjazaň, náramky a číše:

 

Letopis z r. 1076:

 

Gryfy je možné dokonce ještě dnes vidět na vratech starých ruských chrámů. Dmitrijevský sobor ve Vladimiru z 12. století:

 

Stěny Georgijevského soboru také obsahují gryfy.

 

vlevo: Další gryfové na různých kostelech a chrámech staré Rusi (Suzdal)
vpravo: Gryf a Semargl (suzdalské vrata, 13. století):

 

Gruzie, Mccheta:

 

Ale gryf nebyl jen na kultových stavbách. Tento symbol se na Rusi široce využíval až do 17. století. Helma velikého knížete Jaroslava, 13. st.:

 

Gryf na carském „kovčegu“ z r. 1486, na dveřích do vrchní komnaty Těremného paláce Moskevského Kremlu (1636):

 

Gryf je i na znamení Ivana Hrozného z r. 1560. Je dobré si uvědomit, že na podobných místech se povolovalo zobrazování jen kultovních symbolů, v roce 1865 o tom píše Lukian Jakovlev takto: „...na znameních se dělaly vždy zobrazení svatého obsahu, jiná zobrazení, která bychom nazvali každodenními, se nepřipouštěla.“

  

 Další carské předměty s gryfem:


Gryf je přítomen i na jednom z hlavních symbolů carské moci:


Tedy, na území Skýtie / Tartarie se symbol gryfa široce využíval  minimálně od 4. století př. n. l. až do konce 17. století (v Moskovii), a v Perekopském království (jak Sigismund Gerberštejn nazval v 16. století Krymský chanát) se symbol využíval podle všeho až do dobytí Krymu, tj. do 2. polovina 18. století. Symbol byl nepřetržitě využíván na obrovské části Eurasie přes 2500 let.



Podle legendy gryfové chránili zlato v Ripejských horách Hyperboreje, například před mýtickými obry Arimasty.
Gryf se dodnes používá tam, kde je nebo bylo původní slovanské obyvatelstvo, například v severním Německu, Pobaltí, v Polsku a na Krymu.
Je zajímavé, že podle legendy zapsané v 15. století Nikolajem Turijem v práci „Anály gerulů a vandalů“ se praví: „Anturij umístil na nos korábu, kterým se plavil, hlavu Bucefala a na záď – vytesal gryfa.“ (A. Frencelii. Op. cit. P. 126-127, 131). Anturij byl legendárním předkem obodritských knížat a byl souputníkem Alexandra Makedonského. Když dorazil na Baltické moře, usídlil se na jižním břehu. Jeho družiníci se podle legendy stali zakladateli mnoha obodritských rodů. Mimochodem, na erbu Meklenburgu je vedle gryfa i býčí hlava a Bucefal znamená „býkohlavý“.
Slovanská stopa je patrná i na erbu Benátek. Je pravděpodobné, že město založili Venedi a původně mohlo jít o Venedii, která se později latinizovala na Venecii.



Podle některých zdrojů byl staroruský / staroslovanský název gryfa: „div“, ale také noh, nog, noguj, inog, nagaj, nogaj (= pták NOH). Zde je možná vazba se známou Nogajskou Ordou.  Pokud budeme předpokládat, že název nepochází od vojenského vůdce jménem Nogaj, ale spíše od názvu stvoření, pod jehož zástavami bojovali (gryf), pak namísto nepochopitelných divochů „mongolů“ uvidíme reprezentativní vojenský útvar Tartarie. Gryf se nachází i na freskách scén obléhání evropských měst „Tatary“.

Erb města Kerč, oblast historické domoviny Skýtů:


Další krymské archeologické nálezy:
 

Shrňme, co nám řekne nepředpojaté studium prvozdrojů a kulturních památek, které je dnes možné díky internetu, digitalizaci archivů a různým online katalogům a aukcím:

1. Na stovkách středověkých i novověkých map existuje státní útvar Tartarie rozprostírající se na většině Eurasie;
2. Podle dochovaných dokumentů současníci vnímali Tartarii jako stát (císařství), nikoliv název území nebo neznáma;
3. Tartarie je zmiňována v denících a knihách řady cestovatelů, jejichž autenticitu nikdo nezpochybňuje;
4. Ve spolehlivých historických dokumentech jsou vyobrazeny státní symboly Tartarie – erb a dvě vlajky, státním symbolem je gryf;
5. Gryf (gryfon, griv, div, nog, noh, nogaj) je dávný původní symbol na území Skýtie (Tartarie). Tento symbol mohl být bez problémů sjednocujícím a sakrálním pro slovanské, turkické, jugorské a další národy, žijící na obrovském území od Evropy do Tichého oceánu. V Moskovii byl gryf z oficiální a každodenní symboliky postupně vytěsněn, zvláště po příchodu dynastie Romanovců, a v Ruské říši byl s počátkem vlády Petra Velikého cíleně zapomenut;
6. Na území, indikovaném mapami jako historické území Tartarie nebo Skýtie, nacházíme archeologické důkazy kultovního statusu gryfa a jeho kontinuálního zobrazování v kultuře během více než 2500 let;
7. Obyvatelé Tartarie jsou portrétováni soudobými autory jako běloši evropského vzezření;
8. V originálních textech, kde v moderních překladech figurují „Mongoli“, je zpravidla v originále napsáno „Mogol“, „Mogul“, „Mughal“, což je rozdíl a tyto termíny nemají s dnešními Mongoly nebo Asiaty nic společného. Mughalská říše v Severní Indii byla říší bělochů evropských rysů.


autor: JanP
zdroje:
http://www.kramola.info/vesti/letopisi-proshlogo/flag-i-gerb-tartarii-chast-1
http://www.kramola.info/vesti/letopisi-proshlogo/flag-i-gerb-tartarii-chast-2
http://www.kramola.info/vesti/letopisi-proshlogo/flag-i-gerb-tartarii-chast-3

aktualizace:

motivy z dlaždice nalezené v kapli sv Vavřince na Vyšehradě (pravděpodobné stáří - poslední třetina 11. stol.)






















(©)2016 myslenkyocemkoli.blogspot.com
Článek je povoleno publikovat v celé a nezměněné podobě s uvedením zdroje.
 

35 komentářů:

  1. Kéz by tohle preslo i do oficiálních ucebnic dejepisu a do oficiální historie.

    OdpovědětVymazat
  2. Ještě by se dalo dodat: "Tataři" je vymyšlná národnost/etnicita, v dokumentech se objevuje poprvé v 17. století, v počtu 2.5 milionu, a zároveň mizí z dokumentů cca 5-10 etnik, které se do té doby na daném území vyskytovaly. Něco jako zmizení cigánů a vznik "romů" ve 20 století.

    A v neposlední řadě, fráze "tataro-mongolské jho" se poprvé objevují v 18. století, kdybyste se na ono "jho" v Rusku zeptali v 16. století, klepali by si všichni na čelo o čem je řeč.

    OdpovědětVymazat
  3. No,
    to je teda spoušť a hrůza!?! Ale dík, stálo to zato. A docela se těším, co tohle provede s panem, Ehm? Místním to bojovníkem za pravdu a proti zhoubným konspiracím Vlabi, Michala a té skutečně "neskutečné" Tartárie. Možná dá do placu taky nějaké mapy, dokumenty a reálie? Co myslíte? Má na to? Myslím, že bude pouze a jen přesně opakovat to, co šprtal na dobrou známku z - nééé z dějepisu, ale z historie. Matěj

    OdpovědětVymazat
  4. Autor se snazil, vsechna cest:-)
    Nezna nekdo puvod nebo vyznam tech "gryfu"?
    Ja si vzdy myslel, ze je to symbol draka, ale asi jsem po tom nikdy nepatral do hloubky.

    Mateji myslim, ze pan Ehm ti da k precteni treba kus z tehle uzasne vedecky vydedukovane hisTorie A.P.Smirnova 1966 - Skytove. http://ulozto.cz/xqVRSwx/cz-smirnov-1980-skytove-pdf
    Cituji, str.25: ".... Nedostatek faktů davá příležitost vytvářet libovolný počet hypotéz - a toho vědci využívají v plné míře. Tak se stalo, že nyní máme mnohem víc hypotéz, než za časů Hérodotových....."

    nenimito

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tim jsem chtel poukazat na to, ze tech faktu je dnes dostatek a nepotrebujeme k vlastni myslence ty vedce.

      nenimito

      Vymazat
    2. A mozna uz Premyslovci "pouzivali" gryfy?
      http://www.praha-vysehrad.cz/25_Rane-Romanska-Bazilika-Sv-Vavrince-a-zaklady-predromanske-stavby

      nenimito

      Vymazat
    3. nenimito,
      to je skvělá trefa! Jedna z těch "potvor" by opravdu mohla být gryf. Což by mohl být důkaz, že vliv Tartárie zasahoval až...
      Co na to autor článku?

      Vymazat
    4. nenimito,
      ať Ehm dělá, co umí. "Každej blbnem podle svý nátury, ne". Matěj

      Vymazat
    5. Ten horní vypadá na gryfa, souhlas. Dává to smysl, mezi "Skýty" a Slovany je jasná kulturní návaznost, pokud už nejsme přímí potomci a neplatí Skýtové = Slované, jak píší "antičtí" historici. Gryf se nachází na erbech měst v Pomořansku a Meklenbursku, tedy tam kde byli Slované později vytlačeni a asimilováni. Co se týká rozsahu Tartarie, podle všeho sahala ještě daleko na západ od nás a Evropa byla periferií této civilizace, nikoliv centrem. Později bylo "centrum" smyto v nějaké katastrofě a "periferie" se prohlásila za centrum.

      Vymazat
    6. Gryfové a další mytologické bytosti jsou starší než evropská heraldika samozřejmě a pocházejí tedy z archaických/archetypálních mýtů. Můžu dát jedno vysvětlení - jedno z více, protože tyhle záležitostí jsou vždycky mnohavrstevné - gryf je výsledkem souboje lva a orla jakožto souboje dvou základních protikladů Kosmu. Cílem souboje není, aby jeden druhého přemohl, nebo zabil, ale aby došlo ke sloučení protikladů (například v jedinci). Lev jako král fixního, pevného, "zemského" zastupuje mužský princip, chcete-li jang, orel rep. orlice volatilní, těkavý, ženský živel, jin, v Kosmu, ale i v každém z nás. Gryf symbolizuje dosažení určité části hermetického, alchymického díla... Podobně jako pohádky, kdy zase třeba princ zabíjí draka, aby byl odměně princeznou... Všechno o světě je ve starých mýtech... ;-)
      CROIX

      Vymazat
    7. CWU77PHA,
      velmi zajímavý pohled na věc. Mohu se zeptat z jakých pramenů čerpáte?

      Vymazat
    8. Ze (spirituální) alchymie

      Vymazat
    9. Pokud chcete "formální" knihu pro praxi ;-) můžu doporučit třeba Tajemství katedrál nebo Příbytky filosofů Fulcanelliho, ale objevuje se to u víc autorů samozřejmě

      Vymazat
    10. Pokud bych té představě o vyváženosti jin a jang alespoň na chvilku mohl uvěřit, tak by mi někdo musel někdo vysvětlit vyváženost orel a lev. Že lev představuje mužský princip a orel ženský mi nějak nende pojmout.
      Do té doby bude pro mne gryf velmi dobře technologicky vyzbojená garda gradu s blembákem podobným orlí hlavě, čili stážce a ochránce se silou, odvahou lva a rychlostí, mrštností orla:-)

      Fulcanelliho jsem kdysi po revoluci četl, jen s postupem času mi ta jeho vysvětlovací symbolika přestala nějak zapadat. On se stal známým jen díky "logickému" vysvětlení symboliky Kříže v Henday, s kterým si moc vědátorů nevědělo rady. A nepřišlo mi normální se po vydání dvou knih odmlčet, uchýlit se do ústraní a snad i změnit svůj vzhled, jak mu to prý přikazoval kodex zasvěcence.....

      Ale jak jsem psal nahoře: "Nedostatek faktů davá příležitost vytvářet libovolný počet hypotéz...." :-)

      nenimito

      Vymazat
    11. Ono jestli jsem to pochopil správně, třeba ne.....
      гриф je odvozen od slova гридня(předsálí v hradu pro príjem hostů) nebo též гридница, což je odvozeno od град(hrad-sídlo) a гард(stráž sídla), myslím.

      nenimito

      Vymazat
    12. Mějte si gryfa i za to, zásadní chybu neuděláte... "Že lev představuje mužský princip a orel ženský mi nějak nende pojmout. " anebo orel a zajíc (staroměstská mostecká věž v Pze), jsou různé tradiční varianty alegorií... je jich pro totéž ještě daleko více. Fulcanelli není známý jen kvůli tomu kříži z H. jeho práce mají daleko větší význam, zejména Příbytky jsou maximálně otevřené v tom co odhalují z oblasti alchymie, prostě jste se jím správně neprokousal, tenkrát, asi jste od něj chtěl něco jiného... "A nepřišlo mi normální se po vydání dvou knih odmlčet, uchýlit se do ústraní a snad i změnit svůj vzhled, jak mu to prý přikazoval kodex zasvěcence....." - jste si jistý, že to nemůže být normální na základě poměření s čím? s vlastním životem třeba, po důkladné sebekritice..? Prostě to vůbec není Cesta pro Vás, toť vše. A možná je Fulcanelli v daném prostředí jen zastřešením pro z dobrých důvodů anonymizovaný kolektic vynikajících autorů... ;-)

      Vymazat
    13. Trochu jsem se symbolice, alchymii, theurgii a magii kdysi zabýval, mám chvilku čas, tak zkusíme orla se zajícem na Staroměstké mostecké věži, na kterou za posledních 20 let koukám i lezu poměrně často....
      Standartní výklad: zajíc představuje měsíční božstva, v našich (EU) končinách také kvůli rychlosti považován za symbol běžícího času. Výjev, kdy orel požírá zajíce, představuje období konce času nebo období - netuším jakého, ani proč by ho požíral orel. Slovo basiliskos znamená "malý král" čili hanlivě králíček a tedy vlastně i malý zajíc. Baziliškovi byla připisováno králování hadů a symbolu hada je také připisován obraz cyklu, i času. Čili stále dokola - uzavření nějakého cyklu.
      Můj osobní názor....
      Zajíc představuje "měsíční" božstva. Jenže ona "měsíční" božstva indentifikují podle znaku půlměsíce - a tady podle mne nastává ten zásadní problém (a ne jediný v sochách zvěře a symboliky). Půlměsíc otočený o 90° se srpkem dole, představuje vládnoucí božstva Dolního Světa, nikoliv "otočený Měsíc". Někdy též nazývaného Podsvětí, kde je více vody na dolní polokouli, než pevniny. V Dolním Světě vládl původně "Had", někdy též Ptah, Prométeus, Saturn, Satan, Lucifer... a tak... což byl vlastně původně Svořitel světa - pevniny, hor, řek vystupující z bažin a vod, ale i Svořených a nejen jich - moderně se mu také říká Reptilian nebo Plazivec, prostě Had.
      Naopak orel a plný kruh představuje vládnoucí božstva Horního Světa. Někdy též nazývaného Země a Nebe, kde je naopak mnohem více pevniny. (Občas jsou k vidění symboly Kruhu i "Půlměsíce" nad sebou, což značí sjednocení, sloučení, svazek Horního a Dolního - např. Isis nebo chcete-li anticky Afrodita)
      Čili, když orel požírá zajíce, znamená to, že převzali vládu potomci Horních nebo taky Sviatych, Světlých bohů - chcete -li česky: Římský císař Karel IV. z rodů Sviatych bohů to má opět pevně v rukou:-)

      nenimito

      Vymazat
  5. Jeste mi neco zaujalo, kdyz jsem vypustil draky a pustil se ve volnu do gryfu.

    только факты Грифон ч. 1, 2 a 3:
    https://www.youtube.com/watch?v=cvkksYDNBSk
    https://www.youtube.com/watch?v=ZvIOGuWls9E
    https://www.youtube.com/watch?v=vubugkL6cBA

    Nechtelo by se nekomu stahnout a otitulkovat a nahodit zpet:-)
    Osobne rozumim kazde treti slovo, ale pointa mi unika. Jen jsem neco pochytil o Apollonovi a Dazdbogovi(nebo Dazbogovi?).

    nenimito

    OdpovědětVymazat
  6. Díky Vla Bi, hezký článek a dobrá práce !

    OdpovědětVymazat
  7. Naozaj skvely a zujimavy clankok. Dakujem.

    OdpovědětVymazat
  8. Tartary,zanechali nieco aj nam..Tatry

    http://theudericus.free.fr/Carpathes/Tatry_Origine_English.htm

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osobně se víc přikláním k slovanskému TRI a TAT - TATTRI. Jako hory třech vrcholů - otců hor, což je vidět i v původním znaku. Ale určitě nepopírám slovenskoslovanskou souvisost s Tartarii:-)

      nenimito

      Vymazat
  9. Obech Hradec nad Svitavou má ve znaku také grifona http://www.risy.cz/Content/Images/obce/znakvlajka/039434.jpg, obec se dríve jmenovala 1270 Greifendorph, 1320 Griffendorf, 1525 Grayffendorff, 1633 Greiffendorff, 1720 Greifendorf, Grandorf, 1906 Greifendorf, Grándorf

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonyme,
      bylo by určitě zajímavé zjistit, kdy ten znak vznikl a zda by se našlo nějaké zdůvodnění, proč zrovna gryf.

      Vymazat
  10. Gryfové v Ermitáži a jinde v Rusku
    http://cont.ws/post/190232

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ona se Velká Británie kdysi jmenovávala Velikaja Bratania - žili tam naši bratři. LON-DON : LON-lůno, ústí řeky. DON- slovanský název řeky, viz řeka Don v RF. Osada založená v ústí řeky dostala jméno LONDON- Lůno Řeky ve staroslovanštině. Skotové - jsou potomci Slovanů, kmeny jež hnaly Evropou dobytek - skot a živili se jako zemědělci.

      Vymazat
    2. Já si myslím, že je to poněkud opačně.
      Když Římané asi 50let před Kristem dobyli Armoricu, porazili Veneti a ti jim museli sloužit, tak se nimi "smíchali" (ostatně jako se Římská šlechta smíchala s místními poraženými Kelty všude). Asi za dalších 100 let začali Římané dobývat ostrovy, tak k tomu pravě použili Veneti, už ale smíchané přes několik generaci s Římskou šlechtou. Což byli "bratři" těch místních ostrovanů. A ti jim hanlivě začali říkat brito nebo briton, jelikož je v podstatě zradili vlastní bratři. Proto se dnes tomu uzemi odkud prichazeli a napadali je, říká Bretaň. Čili "Britoni" začali v čele s Římany od jihu obsazovat ostrovy.
      Později, když je "opustila šlechta" - Římané, tito Britoni začali válčit mezi sebou o nadvládu a začali k tomu používat nebo najímat opět křížence s Římany, ale pro zmenu s Vikingy - Sasy. Tehdy se do čela Britonu postavil přímý potomek Julia Caesara - Artuš, který se tam "schoval"(resp. byl schován jako malý) pred čistkou z vlastního rodu v Římě. Chvilku spolu nějak válčili, a pak se stejně "politicky a sňatkově dohodli" a opět se čela postavili potomci Artuše, kteří jeden čas vládli od Dánska přes ostrovy až po Norsko. A vládnou tam dodnes...
      A Velikaja se ji říká až od 17. století? myslím?
      S tím ostatním by se dalo souhlasit:-)

      nenimito

      Vymazat
  11. znak a vlajka Walesu obsahuje rudého gryfona (já myslel dříve že to j e okřídlený drak) ale je shodný s tím Tartarským.

    OdpovědětVymazat
  12. Pánové, zajímavé stránky, prozkoumám, ale ten mýtický tvor shora na erbech Tartárie nemá polovici těla ze lva, jak je vidět, takže to není gryf, ale bazilišek a to celkem dobře rozpoznatelný: https://cs.wikipedia.org/wiki/Bazili%C5%A1ek

    Zdraví CROIX

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. CROIX,
      nemá bazilišek míň nohou?

      Vymazat
    2. Zásadní nejsou ani tak počty nohou, jako celková morfologie, ze lva tam není nic a počet neohou se u dobových kreslířů liší, jak je vidět i na těch dvou vyobrazeních v odkaze co jsem dával výše. Pařáty ale na všech nohou a ještěčí ocas...
      CROIX

      Vymazat
  13. tak isto sa Grif nachadza aj v Státním hradu v Rožmberku po celom schodisti kde sa strieda s drakom

    https://www.hrad-rozmberk.eu/pamatky/rozmberk/fotogalerie/1.-prohlidkova-trasa/sh-rozmberk---vstupni-hala.jpg

    OdpovědětVymazat
  14. http://www.sarakt.eu/arkaim.htm

    CROIX

    OdpovědětVymazat

Podepsat se není povinnost, ale projev úcty k druhým.